Publication detail

Hodnocení celkového dojmu z výuku společenskovědních předmětů na technické univerzitě

LINDR, J.

Original Title

Hodnocení celkového dojmu z výuku společenskovědních předmětů na technické univerzitě

English Title

The evaluation of the overall impression of social science courses at a technical university

Type

abstract

Language

Czech

Original Abstract

V profilu absolventa lze často najít formulace akcentující všestranný rozvoj studentů. Kromě dosažení odbornosti je kladen důraz na zvládnutí všech klíčových kompetencí. Příspěvek se zabývá zhodnocením tzv. celkového dojmu z výuky vybraných společenskovědních předmětů na technické univerzitě. Jako podklad pro vyhodnocení slouží informace z anonymní ankety hodnocení kvality výuky za období 2016–2020. Výsledky jsou představeny v podobě tabulek a grafů pro vybrané předměty. Lze vysledovat regresní rovnici, jejíž význam lze interpretovat jak matematicky, tak didakticky jako zlepšování kvality výuky. Ukazuje se, že společenskovědní předměty v akademických programech plní své cíle a studenty obohacují o nové poznání. Spojení kvalitní výuky, odbornosti a všestrannosti pomocí všeobecných předmětů vytváří předpoklady pro úspěch absolventů v praxi, což přispívá k modernizaci vzdělávání v duchu aktuálních výzev pedagogiky budoucnosti.

English abstract

In the graduate’s profile it is often possible to find formulations accentuating the all-round development of students. In addition to achieving expertise, the emphasis is placed on mastering all key competencies. The paper deals with the evaluation of the „overall impression“ of selected social science courses at a technical university. Information from an anonymous survey on the evaluation of the quality of teaching for the period 2016–2020 serves as a basis for evaluation. The results are presented in the form of tables and graphs for selected subjects. It is possible to trace a regression equation, the significance of which can be interpreted both mathematically and didactically as improving the quality of teaching. It turns out that social science courses in academic study programs fulfill their goals and enrich students with new knowledge. The combination of teaching quality, expertise and generality through general subjects creates preconditions for the success of graduates in praxis, which contributes to the modernization of education in the spirit of the current challenges of the pedagogy of the future.

Keywords

společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky, celkový dojem, všestranný rozvoj, statistická analýza, regresní rovnice trendu, přínos předmětů

Key words in English

social science courses, evaluation of teaching quality, overall impression, all-round development, statistical analysis, trend regression equation, contribution of courses

Authors

LINDR, J.

Released

30. 6. 2021

Publisher

Ksv TU Košice

Location

Košice

ISBN

978-80-553-3934-4

Book

Modernizácia vzdelávania na vysokých školách (s akcentom na rozvoj kľúčových kompetencií)

Edition number

1

Pages from

27

Pages to

28

Pages count

2

BibTex

@misc{BUT175230,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Hodnocení celkového dojmu z výuku společenskovědních předmětů na technické univerzitě",
  booktitle="Modernizácia vzdelávania na vysokých školách (s akcentom na rozvoj kľúčových kompetencií)",
  year="2021",
  edition="1",
  pages="27--28",
  publisher="Ksv TU Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-3934-4",
  note="abstract"
}