Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
DUNDÁLEK, R.
Original Title
Optimalizace vyvážení klikové hřídele pětiválcového motoru
English Title
Five Cylinder Crankshaft Balancing Optimalization
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Článek pojednává o výpočtovém modelování pohonných jednotek. Bylo uvažáno pět variant vyvážení klikové hřídele zážehového pětiválcového motoru. Předmětem zkoumání byly vlastní frekvence těchto klikových hřídelí a klikových mechanismů. Torzní kmity byly zjišťovány v rozsahu otáček 1200 - 6000 min^-1. Fourierova transformace pomohla zjistit harmonické složky trozní kmitů. Klikové hřídele byly uloženy na kluzných ložiskách. Výstupem jsou také torzní spektra, polární diagramy zatížení hlavních ložisek a trajektorie středů čepů hlavních ložisek.
English abstract
The paper deals with computational modelling of powertrain units. It was mentioned five variations of five cylinder inline SI engine crankshaft. Torsion vibration of crankshafts and crank mechanisms were "the order of the day". Torsion vibrations were investigated in revolution range 1200 - 6000 min^-1. Fourier transformation hepl to discover harmonic component of torsion vibration. Crankshafts were supplied on hydrodynamic plain bearings. Torsion spectrums, polar diagrams and trajectories of main bearing are illustrated in this paper too.
Key words in English
crankshaft balancing, torsion spectrum, MBS, plain bearing, polar diagram
Authors
Released
1. 3. 2006
Publisher
Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství
Location
Brno
BibTex
@inproceedings{BUT17933, author="Radim {Dundálek}", title="Optimalizace vyvážení klikové hřídele pětiválcového motoru", booktitle="FSI Junior konference 2005", year="2006", publisher="Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství", address="Brno" }