Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
ELLEDEROVÁ, E.
Original Title
Konstrukční výzkum ve vzdělávání: metodologie a možnosti
English Title
Educational Design Research: Methodology and Potential
Type
lecture
Language
Czech
Original Abstract
Cílem přednášky bylo představit problematiku konstrukčního výzkumu jako relativně nového přístupu v pedagogickém výzkumu, který podporuje roli reflektujících praktiků v kontextu vzdělávacích inovací. Potenciál konstrukčního výzkumu spočívá v návrhu a postupném vývoji efektivních vzdělávacích intervencí vedoucí k produkci konstrukčních principů, kritickému rozvíjení dominantní teorie a vytváření nových teorií. Přednáška také seznámila účastníky s metodologií, výsledky a konstrukčními principy konstrukčního výzkumu učebnice pro výuku odborného anglického jazyka. Navazující diskuze k dané problematice umožnila účastníkům přednášky zamyslet se nad možnostmi realizace konstrukčního výzkumu v rámci jejich oborové specializace.
English abstract
The goal of the lecture was to present the issue of educational design research as a relatively new approach in pedagogical research that supports the role of reflective practitioners in the context of educational innovations. The potential of educational design research lies in the design and gradual development of effective educational interventions leading to the production of design principles, the critical development of a dominant theory, and the development of new theories. Besides, the lecture dealt with the methodology, results and design principles of the educational design research of the English for specific purposes coursebook. The follow-up discussion allowed the participants in the lecture to think about the possibilities of implementing educational design research within their field of specialization.
Keywords
konstrukční výzkum; dualistický přínos; metodologie; konstrukční principy; učebnice odborného anglického jazyka
Key words in English
educational design research; two-fold yield; methodology; design principles; English for specific purposes coursebook
Authors
Released
13. 10. 2022
Location
Brno: Masarykova univerzita
BibTex
@misc{BUT180056, author="Eva {Ellederová}", title="Konstrukční výzkum ve vzdělávání: metodologie a možnosti", year="2022", address="Brno: Masarykova univerzita", note="lecture" }