Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
CHLUP, M., HOŘEJŠ, M. BUREŠ, J.
Original Title
Geodetický monitoring při havárii komunikace v ulici Kopečná v Brně
English Title
Geodetic monitoring during a road accident in Kopecna street in Brno
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
Czech
Original Abstract
Článek se zabývá geodetickým monitoringem při havárii místní komunikace v ulici Kopečná v Brně, v místě přiléhajícím ke stavbě vícepodlažního obytného komplexu s budoucími podzemními garážemi, umístěnými hluboko pod úrovní stávajícího terénu. K havárii došlo po významném odtěžení zeminy v těsné blízkosti komunikace přiléhající ke stavební jámě v kombinaci s vydatnými přívalovými víkendovými srážkami, nicméně přímý vliv sousední stavby na havárii se nepodařilo prokázat. Následkem zatečení vody došlo k výrazným poruchám povrchu místní komunikace, propadu sklepního prostoru pod komunikací a poškození opěrné stěny. Geodetická 3D polární metoda při použití totální stanice nejvyšší třídy přesnosti se ukázala jako účinná, vhodná, flexibilní a dostatečně přesná metoda s průkazností do 1 mm v daných podmínkách. Přesnost monitoringu se pohybovala ve směrodatné odchylce do 0,5 mm, sedání přilehlých okolních budov dosahovalo do 2,5 mm, jejich horizontální stabilita byla do 1 mm. Naměřený pohyb záporové stěny v příčném směru (do jámy) činil až 30 mm, při tryskové injektáži až 25 mm po jednom taktu.
English abstract
The article deals with geodetic monitoring of a local road crash in Kopečná Street in Brno, adjacent to the construction of a multi-storey residential complex with future underground garages, located deep below the level of the existing terrain. The accident occurred after significant soil removal in close proximity to the road adjacent to the construction pit combined with heavy weekend rainfall, however, the direct influence of the neighbouring construction on the accident could not be proven. As a result of the water ingress, there was significant failure of the local road surface, collapse of the basement area under the road and damage to the retaining wall. The 3D polar geodetic method using a total station of the highest accuracy class proved to be an efficient, suitable, flexible and sufficiently accurate method with a precision of up to 1 mm under the given conditions. Monitoring accuracy was within 0.5 mm standard deviation, subsidence of adjacent surrounding buildings was within 2.5 mm, and their horizontal stability was within 1 mm. Measured movement of the retaining wall in the transverse direction (into the pit) was up to 30 mm, in jet injection up to 25 mm after one stroke.
Keywords
geodézie, BIM, průmyslová geodézie
Key words in English
surveying, BIM, industry geodesy
Authors
Released
1. 3. 2023
Publisher
Český svaz geodetů a kartografů
Location
Brno
ISBN
978-80-02-03012
Book
Geodézie ve stavebnictví a průmyslu
Edition
1
Edition number
Pages from
44
Pages to
57
Pages count
14
BibTex
@inproceedings{BUT183218, author="Jiří {Bureš}", title="Geodetický monitoring při havárii komunikace v ulici Kopečná v Brně ", booktitle="Geodézie ve stavebnictví a průmyslu", year="2023", series="1", number="1", pages="44--57", publisher="Český svaz geodetů a kartografů", address="Brno", isbn="978-80-02-03012" }