Publication detail
Faktory kvality výuky jako obtížně uchopitelný problém
LINDR, J.
Original Title
Faktory kvality výuky jako obtížně uchopitelný problém
English Title
Teaching factors as a commonly grasped problem
Type
abstract
Language
Czech
Original Abstract
Potřeba obstát na trhu práce, zvládnout odbornost a schopnost se úspěšně začlenit do fungujícího pracovního trhu vyžaduje kromě odborných kompetencí též řadu soft-skills, např. osvojení prezentačních a komunikačních dovedností, schopnost pracovat v týmu aj. K tomu by měl absolventy přivést rytmus osvojené práce ze způsobu studia. Cílem výzkumu je pohlédnout, jaký přínos pro studenty výuka předmětů má. Výzkumné otázky se zaměřují na to, jaké faktory kvality výuky, příp. skupiny podobných faktorů tento přínos významným způsobem ovlivňují. Ukazuje se, že nemusí jít pouze o jediný klíčový faktor, nýbrž o kombinaci řady faktorů kvality, které bychom intuitivními cestami nemuseli postihnout, zatímco vědeckometodická kritéria jej spolehlivě odhalí. Kvalitní pedagogové, aplikace moderních principů do výuky – to jsou vlivy, které by měly pozitivně rezonovat při realizaci výuky jako takové. Hledá se především přínospředmětů pro studenty, pro jejich osobní rozvoj a praxi. Množství kritérií je široce rozmanité. Lze se zaměřit na vhodnost a efektivitu vyučovacích metod, využití moderní techniky ve výuce, osobnost učitele, na pohodu prostředí, jak studenti sami reflektují přínos předmětu, jak je obohacuje, jestli rozvíjí jejich intelektuální či tvořivé schopnosti apod., např. strukturace výuky, obsah a rozsah učiva, individuální podpora studentů či transparentní očekávání výkonu aj. Je možné dále tato kritéria porovnávat.
English abstract
The need to survive in the labor market, master the expertise and ability to succeed integration into the functioning labor market requires, in addition to professional competences, a number of soft skills, e.g. acquisition of presentation and communication skillsskills, the ability to work in a team, etc. He should bring graduates to this the rhythm of work learned from the method of study. The aim of the research is to see what benefit for students teaching subjects has. Research questions focus on what factors of teaching quality, or groups of similar factors this benefit they influence in a significant way. It turns out that it doesn't have to be the only one a key factor, but rather a combination of a number of quality factors that we might not be able to reach by intuitive means, while scientific-methodological criteria will reliably detect it. Quality teachers, application of modern principles to teaching - these are influences that should resonate positively during the implementation of teachingas such. What is sought above all is the benefit of the subjects for the students, for them personal development and practice. The number of criteria is widely varied. Can be focused on the suitability and effectiveness of teaching methods, the use of modern technology in teaching, the personality of the teacher, the well-being of the environment, as the students themselves reflectthe contribution of the subject, how it enriches them, whether it develops their intellectual or creative abilities. abilities, etc., e.g. structuring of teaching, content and scope of the curriculum, individualstudent support or transparent performance expectations, etc. The following is also possiblecriteria to compare.
Keywords
všestranný rozvoj studentů, přínos, kritéria kvality výuky, statistická analýza, metoda hlavních komponent, kroková metoda dopředná
Key words in English
general studentsʼ development, benefit, quality education criteria, statistical proceedings, principal component analysis, step method forward
Authors
LINDR, J.
Released
13. 9. 2023
Publisher
MENDELU Brno
Location
Brno
ISBN
978-80-7509-845-0
Book
Sborník abstraktů ICOLLE 2023
Edition number
1
Pages from
99
Pages to
102
Pages count
4
URL
BibTex
@misc{BUT187496,
author="Jaroslav {Lindr}",
title="Faktory kvality výuky jako obtížně uchopitelný problém",
booktitle="Sborník abstraktů ICOLLE 2023",
year="2023",
edition="1",
pages="99--102",
publisher="MENDELU Brno",
address="Brno",
doi="10.11118/978-80-7509-933-4",
isbn="978-80-7509-845-0",
url="https://www.icolleconference.cz/files/icolle-sbornik-abstraktu-2022-web.pdf",
note="abstract"
}