Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
NEČAS, R. KUČERA, J. KOLÁČEK, J. BEZRUČOVÁ, K.
Original Title
Laděný hmotnostní tlumič v mostní konstrukci
English Title
Tuned mass damper in bride structure
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
Czech
Original Abstract
Komfort chodců, štíhlý subtilní design, minimalizace počtu pevných opěr a v neposlední řadě úspora materiálu. To jsou hlavní důvody pro integraci tlumení kmitání do projektu mostní konstrukce. Cílem je chránit chodce, cyklisty i most před nežádoucím kmitáním či poškozením. V předloženém textu jsou uvedeny poznatky z návrhu laděných hmotnostních tlumičů, z jejich výroby i možnosti optimalizace. Správnost návrhu byla ověřena na dvojici lávek pro pěší v České republice a na Slovensku, konkrétně na lávce přes řeku Svitavu v Bílovicích nad Svitavou a na lávce přes rychlostní komunikaci v Banské Bystrici. Na obou mostních konstrukcích bylo provedeno dynamické měření před a po osazení tlumiče. Sledování shody modálních parametrů bylo zpracováno pomocí provozní modální analýzy (OMA). Součástí vyhodnocení dynamických zkoušek je i odezva na účinky chodců (kritéria pohody) a stanovení logaritmického dekrementu útlumu.
English abstract
Pedestrian comfort, subtle design, minimizing the number of fixed supports of the footbridge or material saving. These are the key arguments for integrating Tuned Mass Dampers into the bridge project. The goal is to protect people and structure from vibrations and damage. The following paper presents findings from the design, production and tuning of mass dampers, their optimization possibilities and benefits for bridge engineering. The validity of damper design was verified on two footbridges in the Czech Republic and Slovakia. It concerns the footbridge over the Svitava River in Bílovice nad Svitavou and the footbridge over the high-speed road in Banská Bystrica, both are characterized by outstanding structural and architectural design. Dynamic tests including measurement were carried out on both bridges before and after the installation of the dampers. The dynamic monitoring of the compliance of modal parameters was conducted using operational modal analysis (OMA). The evaluation of the dynamic tests also includes the response to pedestrian effects (comfort criteria) and the determination of the logarithmic decrement of the damping.
Keywords
lávka; dynamická zkouška; provozní modální analýza (OMA); tlumič kmitání; dynamické sledování
Key words in English
footbridge; dynamic test; operational Modal Analysis; tunning mass damper; dynamic monitoring
Authors
NEČAS, R.; KUČERA, J.; KOLÁČEK, J.; BEZRUČOVÁ, K.
Released
25. 4. 2024
Publisher
SEKURKON s.r.o.
Location
Brno
ISBN
978-80-86604-91-6
Book
SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ 29. MEZINÁRODNÍ SYMPOZIUM MOSTY/BRIDGES 2024
Edition
1
Edition number
Pages from
176
Pages to
183
Pages count
8
URL
https://www.sympozium-mosty.cz/sbornik/
BibTex
@inproceedings{BUT188492, author="Radim {Nečas} and Jiří {Kučera} and Jan {Koláček} and Kristína {Bezručová}", title="Laděný hmotnostní tlumič v mostní konstrukci", booktitle="SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ 29. MEZINÁRODNÍ SYMPOZIUM MOSTY/BRIDGES 2024", year="2024", series="1", number="1", pages="176--183", publisher="SEKURKON s.r.o.", address="Brno", isbn="978-80-86604-91-6", url="https://www.sympozium-mosty.cz/sbornik/" }