Publication detail

Když cesta přestane být cestou

VALEHRACH, J. SVOBODA, R. HRUZÍKOVÁ, M.

Original Title

Když cesta přestane být cestou

English Title

When The Way Ceases To Be Way

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Stejně jako se lidé v průběhu života mění a mění svoje povolání, tak se i stavby mění a nemusí po celou dobu své existence plnit pouze svůj prvotní účel. Ze šlechtických paláců se stávají muzea, ze zámků obrazárny a z průmyslových komplexů kulturní areály. I dopravní stavby, které na první pohled slouží pouze jednomu účelu, mohou změnit svoje poslání. Z kdysi prašné cesty se v průběhu staletí může stát významná dopravní tepna a spojnice. Může být užitečná dnes a ještě dlouho potřebná bude. Některé cesty však podlehly změně lidských potřeb, změnám státních útvarů, nemoudrým rozhodnutím či vědeckotechnické revoluci. Nemálo cest zaniklo a v krajině po nich nenalezneme žádné stopy. Mnoho cest dále plní svoji funkci, přestože je doplnily novější dálkové silnice či tratě. Ale jsou i takové cesty, které svoji dopravní funkci již neplní, avšak v krajině zůstaly, proměnily se či byly proměněny. Ne vždy jsou jen němými svědky minulosti a památkami své dávné zašlé slávy, ale žijí dále. Čím tedy mohou cesty ve svém druhém životě být? Článek se věnuje dopravním cestám a jejich životní pouti. Zamýšlí se nad důvody rušení či změny jejich využití. Ukazuje, jak se mohou cesty přetvářet, měnit svoji funkci či se k ní opět vracet. Předkládá konkrétní případy u nás i v zahraničí.

English abstract

Just as people change and change their occupations throughout their lives, so do buildings change and may not fulfil only their original purpose throughout their existence. Noble palaces become museums, castles become picture galleries and industrial complexes become cultural complexes. Even transport buildings that at first sight serve only one purpose can change their mission. Over the centuries, a once dirt road can become a major thoroughfare and a link. It can be useful today and will be needed for a long time to come. But some roads have succumbed to changing human needs, changes in government departments, unwise decisions or the scientific and technological revolution. Many roads have disappeared and no trace of them can be found in the landscape. Many roads continue to serve their function, although they have been supplemented by newer trunk roads or railways. But there are also roads that no longer fulfil their transport function but have remained in the landscape, have been transformed or have been transformed. They are not always just mute witnesses to the past and relics of their former glory, but they live on. So what can roads be in their second life? This article focuses on transport routes and their life pilgrimage. It reflects on the reasons for their closure or change of use. It shows how roads can transform, change their function or return to it. It presents concrete cases both at home and abroad.

Keywords

Liniové stavby; doprava; krajina; cesty

Key words in English

Linear Transport Structures, transport, landscape, ways

Authors

VALEHRACH, J.; SVOBODA, R.; HRUZÍKOVÁ, M.

Released

17. 4. 2024

Location

Brno

ISBN

978-80-214-6263-2

Book

Prostor pro život

Pages from

124

Pages to

131

Pages count

8

BibTex

@inproceedings{BUT191182,
  author="Jan {Valehrach} and Richard {Svoboda} and Miroslava {Hruzíková}",
  title="Když cesta přestane být cestou",
  booktitle="Prostor pro život",
  year="2024",
  pages="124--131",
  address="Brno",
  isbn="978-80-214-6263-2"
}