Publication detail

Tradicionalismus v architektonickém vzdělávání

ADAMEC, E.

Original Title

Tradicionalismus v architektonickém vzdělávání

English Title

Traditionalism in Architectural Education

Type

abstract

Language

Czech

Original Abstract

Jedná se o abstrakt pro konferenci Architektura v perspektivě 2024 v Ostravě na téma Teorie a filozofie architektonického navrhování. Článek bude analyzovat možnosti uplatnění tradicionalismu ve vzdělávání architekta 21. století a teoretická příprava pro implementaci tradicionalismu do jeho profesní přípravy. Práce nejprve vysvětlí 1/ pojem tradicionalismus, možnosti výkladu pojmu, 2/ zjistí, kde se tradicionalismus ve výce uplatňuje a jakým způsobem, a 3/ definuje jeho uplatnění ve vzdělávání architektů v současnosti, a to v jednotlivých fázích profesní přípravy. Proto bude nezbytné celek tradicionalismu rozdělit na jednotlivé segmenty dle postupu přípravy architekta. Východiskem práce je průzkum současného institucionálního uspořádání interdisciplinárních kurzů pro úzce související oblasti umění, architektury a designu. Práce zohlední i pedagogicko-psychologické aspekty vysokoškolské výuky. Cílem práce je vytvořit teoretické podmínky pro ateliér tradicionalismu, jenž by nabízel teoretické a praktické kurzy, garantoval mezioborovou spolupráci mezi fakultami architektury, umění a průmyslového designu, a poskytoval prostor k uplatnění všech nástrojů nezbytných pro daný typ výuky. Tento příspěvek se shoduje se zadanou dizertační prací na Ústavu teorie architektury Fakulty architektury Vysokého učení technického v Brně.

English abstract

This is an abstract for the conference Architecture in Perspective 2024 in Ostrava on Theory and Philosophy of Architectural Design. The paper will analyze the possibilities of applying traditionalism in the education of 21st century architects, and the theoretical preparation for the implementation of traditionalism in professional architectural training. The thesis first explains 1/ the concept of traditionalism, the possibilities of interpretation of the concept, 2/ finds out where traditionalism is applied in teaching and in what way, and 3/ defines its place in the education of architects today, and in various stages of vocational training. Therefore, it will be necessary to divide the holistic concept of traditionalism into individual segments according to the process of architect preparation. The starting point of the work is a survey of the current institutional arrangement of interdisciplinary courses for closely related fields of art, architecture and design. The work will also take into account the pedagogical-psychological aspects of higher education. The aim of the thesis is to create theoretical conditions for a studio of traditionalism, which would offer theoretical and practical courses, guarantee interdisciplinary cooperation between faculties of architecture, art and industrial design, and provide space to apply all tools necessary for this type of teaching. This paper coincides with the assigned dissertation at the Department of Theory, Faculty of Architecture, Brno University of Technology.

Keywords

Tradicionalismus; Nový klasicismus; Beaux-Arts; Arts & Crafts; Delftská škola; Architektonická forma; Klasicky řád; Ornament; Udržitelnost; Pedagogika.

Key words in English

Traditionalism; New Classicism; Beaux-Arts; Arts & Crafts; Delft School; Architectural form; Classical order; Ornament; Sustainability; Pedagogy.

Authors

ADAMEC, E.

Released

15. 4. 2024

Publisher

Adamec Co., Ltd.

Location

Ostrava

Pages from

1

Pages to

1

Pages count

1

URL

BibTex

@misc{BUT193465,
  author="Emil {Adamec}",
  title="Tradicionalismus v architektonickém vzdělávání",
  year="2024",
  pages="1",
  publisher="Adamec Co., Ltd.",
  address="Ostrava",
  doi="-",
  url="https://adamec.info/cz/architectural-theory/traditionalism-in-architectural-education-2024/",
  note="abstract"
}