Publication detail

Faktory kvality výuky jako obtížně uchopitelný problém

LINDR, J.

Original Title

Faktory kvality výuky jako obtížně uchopitelný problém

English Title

Teaching quality factors as an elusive problem

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Odpovědět na otázku, co je to kvalitní výuka a jak má vypadat, není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Cílem výzkumu je pohlédnout, jaký přínos pro studenty výuka předmětů má, resp. jaké faktory kvality výuky přínos významným způsobem ovlivňují. Ukazuje se, že nemusí jít pouze o jediný klíčový faktor, nýbrž o kombinaci řady faktorů kvality výuky, které bychom intuitivními cestami nemuseli postihnout, zatímco vědecko-metodická kritéria jej pomohou odhalit. Pro potřeby analýzy byl vybrán společenskovědní předmět na technické univerzitě v letech 2020–2022. Respondenti se v dotazníku vyjadřovali na škále sémantického diferenciálu k jednotlivým kritériím kvality výuky, kterých bylo navrženo 62. Volba kritérií se zaměřila nejen na faktografický popis pedagogické situace, osobnost učitele, na pohodu prostředí, ale také např. jak studenti sami reflektují přínos předmětu, co jim dává, jak je obohacuje ve vzdělanostním poli, jaký pocit z předmětu mají, jak rozvíjí jejich intelektuální či tvořivé schopnosti apod. Pro další zpracování byly použity dvě statistické metody, a to metoda hlavních komponent a kroková metoda dopředná. Ukázalo se, že mezi nejvýznamnější kritéria kvality výuky studenti přiřadili zejména to, když je výuka baví, je smysluplná, studenty intelektuálně posunuje, využijí poznatky z výuky v životě, a když je výuka přínosná pro jejich osobní rozvoj a profesní dráhu.

English abstract

Answering the question of what quality teaching is and what is should look like is not as simple as it might seem at first glance. The goal of the research is to see what benefit the teaching of subjects has for students, or which factors of the quality of teaching significantly influence the benefit. It turns out that it may not be a single key factor, but rather a combination of a number of factors of the quality of teaching, which we might not be able to detect intuitively, while scientific-methodological criteria will help to reveal it. A social science subject at a technical university in 2020–2022 was selected for the analysis. In the questionnaire, the respondents expressed their opinions on the semantic differential scale for individual teaching quality criteria, of which 62 were proposed. The choice of criteria focused not only on the factual description of the pedagogical situation, the personality of the teacher, on the well-being of the environment, but also, for example, how the students themselves reflect on the contribution of the subject, what it gives them, how it enriches them in the educational field, how they feel about the subject, how it develops their intellectual or creative abilities, etc. Two statistical methods were used for further processing, namely the principal component method and the forward step method. It turned out that among the most important criteria of the quality of teaching, the students assigned in particular when the teaching is fun for them, it is meaningful, it moves the students intellectually, they will use the knowledge in their lives and when it is beneficial for their personal development and professional career.

Keywords

společenskovědní předměty, všestranný rozvoj, přínos, hodnocení, kritéria kvality výuky, statistická analýza

Key words in English

social science courses, quality teaching criteria, general development, teaching benefit, quantitative research, statistical processing

Authors

LINDR, J.

Released

13. 9. 2023

Publisher

ICV Mendelova univerzita

Location

Brno

ISBN

978-80-7509-958-7

Book

ICOLLE 2023: Udržitelný učitel

Edition number

1

Pages from

79

Pages to

88

Pages count

163

URL

BibTex

@inproceedings{BUT194016,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Faktory kvality výuky jako obtížně uchopitelný problém",
  booktitle="ICOLLE 2023: Udržitelný učitel",
  year="2023",
  number="1",
  pages="79--88",
  publisher="ICV Mendelova univerzita",
  address="Brno",
  doi="10.11118/978-80-7509-958-7",
  isbn="978-80-7509-958-7",
  url="https://www.icolleconference.cz/files/icolle-2023-final.pdf"
}