Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
BERANOVÁ, M.
Original Title
Model nákupní spokojenosti zákazníků maloobchodu potravin a smíšeného zboží
English Title
Shopping Satisfaction Model of Customers in General Goods Retail
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
V každém oboru podnikání je základním předpokladem přežití efektivnost procesů. V maloobchodním podnikání, které je posledním článkem distribučního řetězce, je to ale rovněž spokojenost zákazníků. V maloobchodním podnikání je proto nezbytností znát model nákupního chování zákazníků a jemu pak přizpůsobovat všechny relevantní podnikatelské procesy. Přizpůsobování procesů s cílem uspokojit požadavky zákazníků se však velmi často setkává s otázkou efektivnosti, protože ne všechny aktivity v tomto směru jsou vhodné pro všechny typy prodejen. V článku jsou prezentovány výsledky výzkumu postoje zákazníků k prodejnám drobného maloobchodu smíšeného zboží a tyto výsledky jsou diskutovány se závěry vědeckých publikací k tomuto tématu.
English abstract
In every sphere of business the basic presumption of "survival" is the effectiveness of processes. In retail business as in the last link of products distribution chain, it is also the customers satisfaction. Then this paper comes from the fundamental idea that the necessity is to know a model of customers shopping behaviour and then to adapt processes in retail business to it. But at adapting the processes in order to meet customers demands there is always the question of effectiveness because not every activity is suitable for every retail outlet. In the paper, own results of research about customers attitudes to small-scale retail outlets are discussed with conclusions of other scientific publications about the topic.
Keywords
Drobný maloobchod; konkurenceschopnost; maloobchodní podnikání; nákupní chování; spokojenost zákazníků
Key words in English
Competitiveness; Customers Satisfaction; Retail Business; Shopping Behaviour; Small-scale Retail
Authors
RIV year
2007
Released
7. 9. 2007
Publisher
Slovenská technická univerzita Bratislava, Fakulta chemickej a potravinárskej technológie
Location
ISBN
978-80-227-2750-1
Book
Moderné prístupy k manažmentu podniku
Edition number
1
Pages from
88
Pages to
96
Pages count
8
BibTex
@inproceedings{BUT26006, author="Michaela {Beranová}", title="Model nákupní spokojenosti zákazníků maloobchodu potravin a smíšeného zboží", booktitle="Moderné prístupy k manažmentu podniku", year="2007", number="1", pages="88--96", publisher="Slovenská technická univerzita Bratislava, Fakulta chemickej a potravinárskej technológie", address="Slovenská technická univerzita Bratislava, Fakulta chemickej a potravinárskej technológie", isbn="978-80-227-2750-1" }