Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Rozbor znalostí matematické analýzy u studentů v závislosti na typu absolvované střední školy
English Title
The analysis of students' knowledge in conncection to the type of passed secondary school
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Úspěšnost vysokoškolských studentů ve zvládání vysokoškolských partií matematiky je mnohdy dána úrovní středoškolské přípravy. Aby bylo možné tento fakt prokázat, byl uskutečněn malý sociologický průzkum formou didaktického testu mapujícího znalosti vysokoškolských studentů Stavební fakulty VUT v Brně v matematice v období od prosince 2006 do února 2007. Průzkum se zaměřil na znalosti problemticky z oblasti diferenciálního a integrálního počtu. Zúčastnilo se ho celkem 262 studentů. Následně byly výsledky vyhodnoceny a statisticky zpracovány. Byla zjištěna rozdílnost mezi výsledky gymnazistů a absolventů SPŠ. Důraz byl kladen zejména na vyhodnocení vlivu absolvované střední školy na studijní výsledky matematiky v úvodních semestrech studia technické vysoké školy, kde matematika hraje rozhodující roli ve všeobecném základu technického studia a v úspěšnosti studia vůbec.
English abstract
Fruitfulness of university students and their mathematical studies is always given by secondary school training. We can find out this fact therefore a small sociological research was realized as a didactic test of university students' knowledge of mathematics at the Faculty of Civil Engineering in Brno from December 2006 to February 2007. The research was concentrated to knowledge of differential and integral calculus. It took part in 262 students. Then results was summarized and statistically intepreted. It was found that differences between passers of gymnasiums and special schools are. The accent especially was put to intepretation of influence of passed secondary school to study results in the start terms in technical university studies where mathematics is important issue in the theoretical study basis.
Keywords
matematika, pedagogika, didaktický test, sociologický průzkum, diferenciální počet, integrální počet, statistické vyhodnocení, úspěšnost absolventů gymnázií a odborných škol, úspěšnost mužů a žen
Key words in English
mathematics, pedagogy, didactic test, sociological research, differential calculus, integral calculus, statistical interpretation, fruitfulness of passers of gymnasium and special schools, fruitfulness of men and women
Authors
Released
16. 10. 2008
Location
Stavební fakulta VUT
ISBN
978-80-214-3727-2
Book
7. matematický workshop
Edition number
1.
Pages from
154
Pages to
163
Pages count
9
BibTex
@inproceedings{BUT33340, author="Jaroslav {Lindr}", title="Rozbor znalostí matematické analýzy u studentů v závislosti na typu absolvované střední školy", booktitle="7. matematický workshop", year="2008", number="1.", pages="154--163", address="Stavební fakulta VUT", isbn="978-80-214-3727-2" }