Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
JANÍČEK, P. SKALKA, P. PETRUŠKA, J. PEŠLOVÁ, F.
Original Title
Jak ovlivňují zbytková napětí od lisování deformační stabilitu lamel brzdných odporníků trakčních vozidel
English Title
Investigation of the effect of residual stresses on the stability of braking resistor grid components.
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Brzdový odporník je zařízení sloužící k přeměně kinetické energie trakčních vozidel v teplo. Tato přeměna probíhá při tzv. elektrodynamickém brždění vozidla. Základem brzdového odporníku je odporový svazek, který je tvořen potřebným počtem lamel o tloušťkách 0,4 mm. Tyto lamely jsou pro zvýšení ohybové tuhosti tvarově prolisovány. K výrobě lamel se používá odporový materiál, kterým je austenitická ocel. Při elektrodynamickém brždění vozidla se lamely zahřívají na vysoké teploty (až 900 stupňů Celsia). Důsledkem těchto vysokých teplot pak vzniká v lamelách plastická deformace, která má za následek globální i lokální ztrátu deformační stability. Mají-li být výsledky modelování, v rámci něhož se hledají příčiny vzniku mezního stavu deformační stability věrohodné, pak je nutno analyzovat vliv zbytkových napětí od lisování na uvedený mezní stav.
English abstract
The braking resistor is device for transformation electric power to the heat energy. This transformation is in progress during electrodynamic braking. The braking resistor consist of metal sheets with thickness t = 0.4 mm. This metal sheet are formed to be more stiff in bending. The metal sheet are made of resistant material which is austenite steel. During electrodynamic braking of traction vehicle the metal sheets warm up to high temperature (up to 900 degrees Celsius). The high temperature cause plastic strain whitch results in buckling of metal sheets. If the buckling analysis results shoud be true then it is necessary to analyse then influence of residual stress. Residual strain and stress produced by forming process were obtained by computational modeling. Metal sheet deformation of computational analysis are corespond to real deformation of metal sheet. The computational models were designed in two variant. In the first model the previous forming process is not included and in the second model the forming process is included. It is obvious, that residual stress produced by forming process dont influence the behaviour of the sheets braking resistor. It isnt necessary to anneal the metal sheets after forming process for decreasing residual stress.
Key words in English
braking resistor grid component, buckling, residual stress, cold forming, FEM
Authors
JANÍČEK, P.; SKALKA, P.; PETRUŠKA, J.; PEŠLOVÁ, F.
RIV year
2005
Released
1. 12. 2005
Publisher
Ústav techniky a řízení výroby UJEP Ústí nad Labem
Location
Ústí nad Labem
ISBN
1211-4162
Periodical
Strojírenská technologie
Year of study
10
Number
zvláštní
State
Czech Republic
Pages from
74
Pages to
80
Pages count
7
BibTex
@article{BUT42883, author="Přemysl {Janíček} and Petr {Skalka} and Jindřich {Petruška} and Františka {Pešlová}", title="Jak ovlivňují zbytková napětí od lisování deformační stabilitu lamel brzdných odporníků trakčních vozidel", journal="Strojírenská technologie", year="2005", volume="10", number="zvláštní", pages="74--80", issn="1211-4162" }