Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
JULIŠ, M. POSPÍŠILOVÁ, S. PODRÁBSKÝ, T.
Original Title
Degradace struktury turbínových kol během provozu
English Title
Structure Degradation of Turbine Blade Wheel by Engine operation
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Prudký rozvoj dopravy a energetiky v posledních letech si žádá stále nové a kvalitnější materiály schopné odolávat extrémním nárokům, které jsou na ně kladeny. Mezi nejvíce exponované aplikace superslitin na bázi niklu patří součásti leteckých a energetických spalovacích turbín. Ve spalovacích turbínách určených pro energetiku a zejména pak v turbínách pro letecký provoz je namáhání součástí často velice složité, jak co do úrovně působení a změn mechanického namáhání, například různé kombinace vysokoteplotního namáhání, creepu a nízkocyklové únavy u rotujících součástí, tak co do působení vlivu okolí na všechny součásti motoru, mezi které patří zejména změny teplot, vysokoteplotní koroze a oxidace. V neposlední řadě pak i eroze vlivem tuhých částic nasátých spolu se vzduchem do spalovacího prostoru turbíny. V důsledku krátkodobého přetížení, např. během startů, přistání, případně i dalších nepravidelností chodu proudového motoru dochází v souvislosti s maximy teplot a napětí k nevratným změnám v mikrostruktuře a tím k významnému ovlivnění mechanických vlastností lopatek. Příspěvek je zaměřen na stanovení příčin porušení lopatek turbínových kol leteckého motoru, k nimž došlo během pozemního a letového zkušebního provozu.
English abstract
The sharp rise in transport services and in energetics calls for new and superior materials which are able to resist the extreme requirements in recent years. The most exposed applications are engine components for planes and space hardware which are mainly made from nickel-based superalloys. Loading of already mentioned components is very difficult. First, there are many types of load modes and changes in stress in material which are dependent on temperature as are creep and low cycle fatique. Second, it means influence of outer conditions to engine components as are hot corrosion, oxidation and erosion. Due to short fluctuating stress and rapid temperature changes (launching, landing); nonreversible changes form gradually in microstructure. This piece is centred on causes of rotor blades turbine engines failure determination which are originated from test engine operations.
Keywords
Creep, niklové superslitiny, nízkocyklová únava
Key words in English
Creep, Ni-based superalloys, Low cycle fatique
Authors
JULIŠ, M.; POSPÍŠILOVÁ, S.; PODRÁBSKÝ, T.
RIV year
2005
Released
4. 7. 2005
Publisher
HF TU
Location
Hutnická fakulta Technická univerzita Letná 9/A Košice Slovensko
ISBN
1335-0803
Periodical
Materiálové inžinierstvo
Year of study
7
Number
3
State
Slovak Republic
Pages from
76
Pages to
79
Pages count
4
BibTex
@article{BUT46337, author="Martin {Juliš} and Simona {Hutařová} and Tomáš {Podrábský}", title="Degradace struktury turbínových kol během provozu", journal="Materiálové inžinierstvo", year="2005", volume="7", number="3", pages="76--79", issn="1335-0803" }