Publication detail

ANALÝZA SYSTÉMŮ ODMĚŇOVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH

STAŇKOVÁ, M.

Original Title

ANALÝZA SYSTÉMŮ ODMĚŇOVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH

English Title

Analysis of remuneration systems in small and medium enterprises

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Předložený článek se zabývá odměňováním zaměstnanců. Pozornost je soustředěna na mzdotvorné faktory, zaměstnanecké výhody, intenzitu jejich využívání, na změny mezd, na procentuální výši změn mezd a na podnikové systémy odměňování s akcentem na hodnotově orientované systémy odměňování v podniku. Hodnotově orientované systémy odměňování se v současné době dostávají do popředí zájmu řídících pracovníků. Důvodem je, že se nabízí řídícím pracovníkům možnost motivovat zaměstnance ve snaze propojit jednání zaměstnanců ve smyslu cílů stanovených vlastníky podniku skrze variabilní odměnu v závislosti na hodnotově orientovaných ukazatelích. V českých podmínkách se jedná o oblast relativně novou a neprobádanou. Z tohoto důvodu je nutné ji věnovat Analýza Systémů odměňování v malých a středních podnicích větší pozornost a podrobit ji mnohým výzkumům za účelem podpořit tvorbu cest vedoucích k maximalizaci hodnoty podniku. Cílem článku je analýza systémů odměňování v segmentu malých a středních podniků v Jihomoravském kraji. Pro dosažení tohoto cíle se vycházelo v předloženém článku nejen z poznatků získaných sekundárním výzkumem, ale také z údajů získaných primárním výzkumem. Primární výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. Výsledky získané dotazníkovým šetřením byly dále vyhodnoceny s využitím aplikace Microsoft Office Excel, a software XLStatistics při ověřování existence vzájemných závislostí vybraných proměnných. Při zpracování článku byly aplikovány tzv. párové metody založené na logickém myšlení, a to analýza a syntéza, indukce a dedukce a tzv. metody empirické. Výzkumným šetřením bylo zjištěno, že mezi nejčastěji vyskytující se faktory ovlivňující motivaci zaměstnanců k růstu výkonnosti a zainteresovanosti na dosahování podnikem stanovených cílů patří individualizace zaměstnaneckých výhod zaměstnanců, chování zaměstnanců a jejich dosahované výsledky. Při tvorbě systémů odměňování by měly být zohledňovány, a nejen tyto faktory, ale také pravidelné změny mezd a jejich výše či volba vhodných stimulačních prostředků, mezi kterými lze zmínit i tzv. benefi ty. Za nejčastěji poskytované benefi ty v MSP lze považovat stravenky a rozvoj a vzdělávání placené zaměstnavatelem. Co se týče samotných systémů odměňování, nejčastěji se v podmínkách MSP vyskytuje program řízení výkonnosti a zainteresovanost zaměstnanců na ukazatelích typu vědomosti, znalosti, odbornost, schopnosti či dovednosti a dále na ukazatelích výkonových. Hodnotově orientované systémy odměňování jsou aplikovány 11,8 % podniků. Používání HOSO vzájemně nezávisí na odvětví, velikosti podniku či poskytovaných benefi tech. Negativním faktorem v oblasti odměňování MSP lze zmínit nerespektování potřeb zaměstnanců a v malých podnicích nedostatečné propojování celkové podnikové strategie se systémem odměňování.

English abstract

Submitted article is focused on the problem of employee remuneration. It investigates the importance of remuneration systems at management of companies. The article deals with factors infl uencing employees, their motivation for reaching companys goals, and with company remuneration systems as well. The observed topic was, is and will be still actual because increasing of employees performance in connection with concurrent eff ort for quality employees maintenance is very demanding managerial task in every stage of companys development. Last, but not the least, it is necessary to realize that remuneration systems should lead not only to increase in companys performance, but they should support especially the reaching of companys goals. In present, increasing the value of company is possible to be considered as the highest companys goal. Increase of companys value can be ensured also by the means of value based remuneration as an important and eff ective tool of value based management. Because it is a tool which is relatively new and not experienced in the Czech environment, the focus is directed on it as well in the article. Then, the aim of the article is to provide complex view on the problem of importance of remuneration systems in small and middle sized companies in the South Moravian Region.

Keywords

cíl podniku, odměňování, systémy odměňování, hodnotově orientované systémy odměňování, malý a střední podnik, strategie

Key words in English

company goals, remuneration, remuneration systems, value based systems of remuneration, small and middle company, strategy

Authors

STAŇKOVÁ, M.

RIV year

2010

Released

31. 12. 2010

Publisher

MZLU

Location

Brno

ISBN

1211-8516

Periodical

Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis

Year of study

58

Number

6

State

Czech Republic

Pages from

42

Pages to

52

Pages count

10

BibTex

@article{BUT50809,
  author="Marie {Jakubcová}",
  title="ANALÝZA SYSTÉMŮ ODMĚŇOVÁNÍ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH",
  journal="Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis",
  year="2010",
  volume="58",
  number="6",
  pages="42--52",
  issn="1211-8516"
}