Publication detail

Řízení vztahů se stakeholdy na průmyslových trzích v kontextu současných marketingových koncepcí

ŠIMBEROVÁ, I.

Original Title

Řízení vztahů se stakeholdy na průmyslových trzích v kontextu současných marketingových koncepcí

English Title

Stakeholder Relationship Management in Contect of Contemporary Marketing Concepts

Type

habilitation thesis

Language

Czech

Original Abstract

Habilitační práce řeší problematiku koordinace a vzájemného propojení marketingových a obchodních činností podniku prostřednictvím nástrojů řízení vztahů se stakeholdry. V úvodu teoretické části se autorka zaměřuje na vymezení a stručnou charakteristiku oblasti služeb vztahujících se k průmyslovým trhům, které spolu s rozvojem obchodní politiky na jednotném vnitřním trhu představují do budoucna pro průmyslové podniky růstový potenciál. Poznávací proces je zaměřený na zmapování klíčových principů v současných marketingových koncepcích, jež by podpořily oblast rozvoje strategického marketingového řízení v podnicích na průmyslovém trhu. V teoretické části dospívá autorka k názoru, že orientace na trh, vytváření a budování dlouhodobých vztahů a fungujících sítí vztahů s klíčovými stakeholdry při respektování vybraných klíčových principů současných marketingových koncepcí je potenciálem pro zvyšování hodnoty komplexní tržní nabídky složené s výrobků a služeb. Předmětem hlubšího teoretického i empirického poznání práce jsou pak vztahy se stakeholdry. V praktické části je prezentován projekt výzkumu těchto vztahů a jeho výsledky. Výzkum byl proveden ve třech etapách, cílem první etapy byla identifikace klíčových stakeholdrů a vztahů mezi nimi, druhá etapa řešila problematiku identifikace klíčových stakeholdrů ve vztahu k vzájemně poskytovaným službám a třetí etapa byla zaměřena na vybrané aspekty řízení vztahů se stakeholdry. Výzkumný vzorek první etapy tvořilo 60 českých malých podniků z oblasti služeb, průmyslu i obchodu. Tento sběr dat probíhal v rámci širšího komparativního mezinárodního projektu ve spolupráci s polskou a slovenskou stranou. Ve druhé a třetí etapě byl výzkumný vzorek složen z podniků zpracovatelského průmyslu a celkem ho tvořilo 600 podniků, z toho druhá etapa výzkumu zahrnovala 100 podniků a třetí 500 podniků. Návratnost dotazníků přesáhla 50%, výzkum byl podpořen elektronickou verzí dotazníku a dopisem ředitelům podniků. Sběr dat proběhl za podpory studentů fakulty podnikatelské. Výsledky teoretické i praktické části práce jsou závěrem shrnuty v návrhu metodiky koordinace marketingových a obchodních aktivit prostřednictvím nástrojů řízení vztahů se stakeholdry.

English abstract

In her habilitation dissertation, the author examines issues relating to the coordination and mutual connection between marketing and business activities using stakeholder relationship management tools. In the introduction to the theoretical part, the author delineates and briefly characterizes the area of services related to industrial markets which, together with the development of trade policies on the single internal market, will constitute the future growth potential for industrial undertakings. The cognitive process is focused on the mapping of key principles in current marketing concepts that might help bolster the area of strategic marketing management in undertakings operating on the industrial market. In the theoretical section, the author concludes that market orientation, the establishment and development of long-term relations and functional networks of relationships with key stakeholders while observing selected key principles of present-day marketing concepts offers a potential for increasing the value of comprehensive market offer consisting of products and services. Stakeholder relations are subject to a more profound theoretical and empirical examination in the study. In the practical section, a research project into such relationships and its results are presented. The project was implemented in three stages. In the first stage, key stakeholders and relationships between them were identified. In the second stage, issues relating to key stakeholders and their mutually provided services were looked into, and in the third stage some selected aspects of stakeholder relationship management were analyzed. The experimental set for the first stage consisted of 60 Czech small enterprises from the services, industry and trade sectors. Data acquisition was performed as part of a broader comparative international project in cooperation with a Polish and a Slovak teams. In the second and third stages, the sample group consisted of 100 and 500 enterprises, respectively. All of the totals of 600 firms were from the processing industries sector. The questionnaire return rate exceeded 50%, and the research was supported by an electronic version of the questionnaire and a letter addressed to company directors. Students of the Faculty of Business and Management assisted in data acquisition for the project. In the concluding section, results of theoretical considerations and practical implementation of the study are summarized in a proposal outlining a methodology for the coordination of marketing and business activities using stakeholder relationship management tools.

Keywords

řízení vztahů se stakeholdry, soudobé marketingové koncepce, služby ve vztahu k průmyslovým trhům, marketing vztahů, tržní orientace, marketing služeb, empirický výzkum, zpracovatelský průmysl

Key words in English

stakeholder relationship management, contemporary marketing concepts, services related to manufacturing markets, relationship marketing, market orientation, empirical research, manufacturing industry

Authors

ŠIMBEROVÁ, I.

RIV year

2008

Released

1. 2. 2008

Publisher

Vutium

Location

Brno

Pages from

1

Pages to

38

Pages count

38

BibTex

@misc{BUT68318,
  author="Iveta {Šimberová}",
  title="Řízení vztahů se stakeholdy na průmyslových trzích v kontextu současných marketingových koncepcí",
  year="2008",
  pages="1--38",
  publisher="Vutium",
  address="Brno",
  note="habilitation thesis"
}