Publication detail
Strategie konkurenčních střetů
BARTES, F.
Original Title
Strategie konkurenčních střetů
English Title
Competitive strategy of conflict
Type
book
Language
Czech
Original Abstract
Tato publikace seznamuje čtenáře s tradičními i moderními přístupy k vedení konkurenčního boje firmy. Schopnost TOP managementu firmy vytvořit pružnou konkurenční strategii a dokázat ji vhodnými taktickými postupy realizovat je jedním z klíčových předpokladů, aby podnik v náročném tržním prostředí přežil a pak mohl usilovat o prosperitu. Za základní východisko chápání této problematiky byl vzat předpoklad, že úspěšně podnikat na nasyceném a náročném trhu, kde je tvrdá a ostrá konkurence, znamená připravit tuto konkurenci o část jejího zisku nebo jejího podílu na trhu, tedy, že obchod je velká válka. Publikace je strukturována do desíti kapitol (mimo úvod a závěr). V první kapitole autor vymezuje pojem ofenzivního pojetí konkurenčního střetu firmy jako uchopení tzv. strategické iniciativy, tzn., že firma je schopna ovlivňovat (ex ante) vývoj tržního prostředí podle svých představ a záměrů za účelem dosažení svých strategických cílů. V praxi to znamená, že firma je schopna účinně uplatnit základní bojové filosofie, a to filosofi síly, filosofii pružnosti, filosofii lsti a filosofii čistých rukou. Kapitola druhá rozpracovává jednotlivé zákonitosti vedení střetu do prakticky orientovaných zásad. Autor uvádí jako příklad důsledné aplikace zákonitostí úspěšného vedení boje do podnikatelské praxe, Samurajské principy podnikatelské strategie. Všechny zákonitosti jsou v samurajských principech obsaženy. Ve třetí kapitole autor zaměřuje svoji pozornost na výklad o prvořadě důležité oblasti tvorby a využívání účelově založeného informačního systému pro podporu a realizaci konkurenční strategie Spefisu (Specifického informačního systému firmy). Dále jsou definovány základní úkoly Spefisu, a to: a)Včas odhalit klíčové problémy firmy. b)Informačně zabezpečit možné způsoby řešení těchto problémů. Čtvrtá kapitola následně shrnuje některé praktiky konkurenčního boje i možnosti a předpoklady jejich uplatnění včetně nároků na pracovníky Specifického informačního systému firmy.
English abstract
This publication informs readers about the traditional and modern approaches to the management of a company competitive fight. The ability of a company TOP management to make a flexible competitive strategy and be able to realize it by suitable procedures is one of the crucial prerequisite for a survival of a company in the demanding market environment and then the company TOP management could strive for prosperity. For the purpose of our work we will come out from the following competition fight conception when first we have to realize that to run business successfully in a saturated and demanding market with hard and sharp competition means to deprive the competition of part of its profit, its share on the market. Here competitive bids meet in a fight for a customer and fight together according to rules of combat art. I dare to allege that on such a market it is valid that: Business is a great war The publication is structured into ten chapters (apart from the introduction and the conclusion). In the first chapter the author defines the concept of the offensive conception of the competition fight as a grip of the so-called strategic initiative – it means that a firm is able to influence (ex ante) a development of the market environment according to its strategic aims. In the practice it means that a company is able to apply basic combat philosophies (philosophy of strength, philosophy of elastic, philosophy of trick, philosophy of clean hands). The author shows Samurais principles of the entrepreneurial strategy as an example of a consistent application of regularities of a successful fight management into the entrepreneurial strategy. All regularities are contained in the Samurais principles. In the third chapter the author focuses on the explanation about the primary important sphere of a creation and applying to the specific information system for a support and a realization of the competitive strategy SPEFIS (the specific company information system). The author defines basic tasks: a)To reveal the company key problems in a certain situation and in a moment. b)To secure informatively possible ways for solving of these problems. Afterwards the fourth chapter summarizes some machinations of the competitive fight and options of their application including of demands on the staff of the company Specific information system.
Keywords
Konkurenční strategie, konkurenční výhoda,
Key words in English
Competitive strategy, competitive advantage
Authors
BARTES, F.
RIV year
2011
Released
15. 7. 2011
Publisher
KEY Publishing
Location
Ostrava
ISBN
978-80-7418-100-9
Edition
Monografie
Edition number
1.
Pages from
1
Pages to
171
Pages count
171
BibTex
@book{BUT76185,
author="František {Bartes}",
title="Strategie konkurenčních střetů",
year="2011",
publisher="KEY Publishing",
address="Ostrava",
series="Monografie",
edition="1.",
pages="1--171",
isbn="978-80-7418-100-9"
}