Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Psychologicko-etické aspekty firemního života aneb je fenomén etiky zbytečný?
English Title
Psychological and ethical aspects of firm live, or is the ethical phenomenon unnecessary?
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Ze zkušenosti světa kolem nás se zdá, že etika se s dravým konkurenčním a podnikatelským prostředím neslučuje. Zvláště v současnosti lze jistě najít spoustu příkladů ilustrujících spíše neetické než etické chování. Etika se jeví jen jako filozofická disciplína vhodná pro akademické studium a salónní rozvažování teoretiků. Její praktická aplikace uniká realitě z důvodu tvrdosti současného ekonomického světa a konkurenčního prostředí v něm. Ekonomický pragmatismus štvaný maximalizací zisku je přednější než etický rozměr podnikání. Jak se však rodí etický pohled na svět? Je v současnosti vůbec šance zapracovat etické principy odpovědnosti, slušnosti, čestnosti, otevřenosti a důvěry do firemního chování? Nezdá se etika něčím zbytečným či (ne)oprávněně opomíjeným fenoménem v rámci dravosti a jisté bezuzdnosti doby? Lze dát návod na důstojnější firemní život a svět? Cílem příspěvku je poodhalit způsoby chování eticky orientovaného pracovníka firem a dále ukázat, že z plnohodnotné společenské odpovědnosti firem se rodí eticky orientovaný management.
English abstract
From experience of the world around us, it seems that ethics does not go together with the competitive entrepreneurial environment. Especially nowadays it is possible to find a lot of examples illustrating unethical rather than ethical behaviour. Ethics seems to be only a philosophical discipline suitable for academic studies and theoretical thinking. Its practical application seems to be unreal because of the heartlessness of the contemporary economic world and its competitive environment. Economic pragmatism aimed at maximizing profit is more important than ethical dimensions of business. How is an ethical view of the world born? Is there a chance to incorporate ethical principles of responsibility, propriety, fairness, frankness and trust into firm behaviour? Is ethics (un)necessary in our modern and sometimes immoral world? Is it possible to give guidelines for a better firm life and world? The aim of this report is to show the behaviour of ethically-oriented workers and to show that the ethically-oriented management originates from the social responsibility of firms.
Keywords
Etika, etika v podnikání, etické kategorie, vývoj etiky, společenská zodpovědnost, etika managementu, podniková kultura, implementace etiky, etický firemní život
Key words in English
Ethics, ethics in business, ethical categories, ethical development, social responsibility, management ethics, firm culture, implementation of ethics, ethical firm life.
Authors
Released
17. 2. 2011
Publisher
MVŠ Olomouc
Location
Olomouc
ISBN
978-80-87240-67-0
Book
Společenská odpovědnost firem - transfer vědeckých poznatků do praxe
Edition number
1
Pages from
26
Pages to
37
Pages count
11
BibTex
@inproceedings{BUT89228, author="Jaroslav {Lindr}", title="Psychologicko-etické aspekty firemního života aneb je fenomén etiky zbytečný?", booktitle="Společenská odpovědnost firem - transfer vědeckých poznatků do praxe", year="2011", number="1", pages="26--37", publisher="MVŠ Olomouc", address="Olomouc", isbn="978-80-87240-67-0" }