Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
APELTAUER, J. APELTAUER, T.
Original Title
Návrh křižovatky pomocí mikrosimulací
English Title
CROSSROAD DESIGN USING MICRO-SIMULATION
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Modelování dopravy není žádnou novinkou, avšak teprve v poslední době se začínají objevovat aplikace, které umožní přístup k této disciplíně širší odborné veřejnosti. Tyto aplikace dávají dopravním inženýrům do ruky nástroj, který jim umožní v krátkém čase namodelovat i složité dopravní sítě, experimentovat s možnými řešeními a ihned porovnávat výsledky. Cílem bylo ověřit, zda je možno takovýchto modelů využít k návrhu dopravního řešení, které by eliminovaly případy, kdy je na základě špatného úsudku nebo výpočtu realizováno dopravní řešení za desítky nebo stovky milionů korun. Takováto řešení nejsou však zcela efektivní a často vedou i ke zhoršení stávající situace. Pro ověření dané metody byla zvolena dvojce křižovatek na silnici I/43. Účelem článku je popsat postup od zpracování dat, přes ověřování a ladění modelu na stávajícím stavu, až po ono kýžené experimentování a hledání řešení. V našem případě se jedná o zkapacitnění křižovatek I/43 x II/386 a I/43 x II/379. Ve stávajícím stavu jsou křižovatky kapacitně zcela nevyhovující, především v pátek odpoledne (14-18h) a v neděli na večer (17-20h). V těchto hodinách dochází k tvorbě několik kilometrů dlouhých kolon, přičemž není k dispozici adekvátní objízdná trasa. Křižovatka I/43 x II/386 je styková tvaru T a problémové je levé odbočení ve směru z Kuřimi do Lipůvky, zejména v odpoledních hodinách v pracovní dny. Druhá křižovatka (I/43 x II/379) ležící v obci Lipůvka je okružní v provizorním provedení a byla zřízena v rámci objízdné trasy. Jedná se tedy o řešení, které nikdy nebylo dimenzováno na běžný provoz a je pro dlouhodobé řešení dopravní situace nepřijatelné.
English abstract
Research solves several issues of traffic solution with using microsimulation of traffic flow. The simulation of existing situation is created with using data obtained from direct measurements of trafic flow. Simulation is used for calibration of boundary conditions consequently as the next step. Same boundary conditions are then used for modeling different solutions. Their comparison leads to finding the most effective solution (in meaning to capacity).
Keywords
mikrosimulace, křižovatka, návrh, doprava, intenzity
Key words in English
micro-simulation, intersection, design, optimization, traffic, intensities
Authors
APELTAUER, J.; APELTAUER, T.
RIV year
2012
Released
26. 1. 2012
Publisher
Vysoké učení technické v Brně
Location
Brno
ISBN
978-80-214-4393-8
Book
Juniorstav 2012
Pages from
201
Pages to
Pages count
1
BibTex
@inproceedings{BUT89573, author="Jiří {Apeltauer} and Tomáš {Apeltauer}", title="Návrh křižovatky pomocí mikrosimulací", booktitle="Juniorstav 2012", year="2012", pages="201--201", publisher="Vysoké učení technické v Brně", address="Brno", isbn="978-80-214-4393-8" }