Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
COUFAL, T. VÉMOLA, A.
Original Title
Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu
English Title
The deceleration affecting the passengers on the frontal impact
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Článek se zabývá zpomalením působícím na posádku uvnitř vozidla při čelním nárazu. Vysvětlen je princip získání maximálního zpomalení působícího na posádku uvnitř vozidla během nárazu z velikosti poškození vozidla. Na základě tohoto principu je ukázán praktický příklad vypočtu maximálního zpomalení působícího na posádku uvnitř vozidla Audi A4 při čelním nárazu do tuhé překážky. Dále je z hlediska velikosti působícího zpomalení během nárazu vysvětlen rozdíl mezi pasažérem, který je řádně připoután bezpečnostním pásem a pasažérem, který není připoután. Pro představu o tom, jakých hodnot dosahují hodnoty zpomalení působící na posádku během čelního nárazu, jsou zpracována a vyhodnocena data z testovací figuríny z reálné nárazové zkoušky vozidla Audi A4. Zpracován je průběh zpomalení působící na hlavu, hrudník a pánev řidiče v průběhu čelního nárazu vozidla. Maximální hodnoty zpomalení jsou dále porovnány s teoretickým výpočtem.
English abstract
The article deals with the deceleration affecting the passengers on the frontal impact. The principle of obtaining the maximum deceleration affecting the passengers in the vehicle during the frontal impact is explained and calculated from the overall damage of the vehicle. Based on this principle, the example illustrates the calculation of the maximum deceleration affecting the passengers inside the Audi A4 during the frontal impact. With respect o the size of the affecting deceleration during the impact, the difference between fastened and unfastened passenger is obtained. The processed and evaluated data of the dummy used in the real crash test of the vehicle are stated in the article to get an idea of values of deceleration affecting the passenger during the frontal impact. The evaluated data include the course of deceleration affecting the head, chest and the pelvis of the passenger during the frontal impact. The maximum deceleration values are further compared with the theoretical calculation.
Keywords
Náraz, testovací figurína, zpomalení, pasažér, HIC, automobil.
Key words in English
Impact, dummy, deceleration, passenger, HIC, vehicle.
Authors
COUFAL, T.; VÉMOLA, A.
RIV year
2012
Released
15. 8. 2012
Publisher
Akademické nakladatelství CERM, s.r.o.
Location
Brno
ISBN
1211-443X
Periodical
Soudní inženýrství
Year of study
23-2012
Number
2
State
Czech Republic
Pages from
146
Pages to
156
Pages count
10
BibTex
@article{BUT97509, author="Tomáš {Coufal} and Aleš {Vémola}", title="Zpomalení působící na posádku vozidla při čelním nárazu", journal="Soudní inženýrství", year="2012", volume="23-2012", number="2", pages="146--156", issn="1211-443X" }