Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Všeobecné vzdělávání ve školním kurikulu - jen teorie nebo praktická nutnost?
English Title
General education in the school curricullum - a mere theory, or a practical necessity?
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
České školství se ocitá v proměnách. Vlivem prudkých demokratických společenských změn i školských reforem uplynulých let se mění vzdělávací i výchovný rámec škol. Důraz je kladen na decentralizaci, rozrůzněnost a koncepci tzv. „učící se organizace“, která přijímá plnou odpovědnost za výsledky vzdělávání a která je schopna „skládat účty“ ze své práce. Vzrůstá potřeba měnit profil absolventa. V souvislosti s tím sílí akcent na rozvoj všech klíčových kompetencí, které vybaví absolventy všemi potřebnými vědomostmi, dovednostmi a návyky k tomu, aby mohli obstát v ostré konkurenci, náročných požadavcích doby a aby zvládli tempo společensko-profesního života po odborné i lidské stránce. Ukazuje se, že všestranný rozvoj absolventů je v současnosti nezbytný. Ani odborné školy nesmějí podceňovat rozvoj těch kompetencí, které rozvíjejí soft skills, jazykovou vybavenost a společenskovědní teoretickou orientaci s ohledem praktické uplatnění. Vzájemná vazba mezi teorií a praxí je mimořádně důležitá. Analýza dovedností pro praxi vytváří potřebu odpovídajícího teoretického vzdělání a naopak teoretické vzdělávání by mělo vést k praktickému uplatnění. Symbióza a provázanost všestranného osobnostního rozvoje absolventa v teorii i praxi se v současnosti stává hybným prvkem realizace kurikula.
English abstract
The Czech educational system has entered a time of change. The education and upbringing of students at schools is transforming under the influence of recent rapid democratic social changes and educational reforms. Emphasis is being placed on decentralization, diversity and the concept of a so-called 'self-educating organization' that takes total responsibility for the results of its educational program and which is capable of 'accounting for' its work. There is a growing need to change the typical graduate profile. In connection with this, the importance is rising of the development of all key competencies that equip graduates with all of the knowledge, skills and habits they need to survive the intense competition and high demands of our times, and to manage the high tempo of social and professional life from both the specialized and human perspective. It has become apparent that today's graduates need to develop their skills in a comprehensive, global manner. Not even specialized schools can afford to underestimate the development of those competencies that enable the improvement of soft skills, language abilities and a social science-based theoretical orientation from the perspective of practical application. The mutual links between theory and practice are exceptionally important. Analysis of the applied skills needed in practice demonstrates the need for corresponding theoretical education and, simultaneously, theoretical education should lead to practical applications. The symbiosis and cohesion of the holistic personal development of graduates in theory and in practice has today become a crucial element in the creation of curriculum.
Keywords
Vzdělávání, všeobecné vzdělávání, kurikulum, moderní vyučování, transformace školství, profil absolventa
Key words in English
Education, general education, curriculum, modern teaching, transformation of the educational system, graduate profile
Authors
Released
16. 2. 2012
Publisher
MVŠ Olomouc
Location
Olomouc
ISBN
978-80-7455-032-4
Book
Vzdělávání napříč teorií a praxí
Edition number
1
Pages from
28
Pages to
45
Pages count
18
BibTex
@inproceedings{BUT98595, author="Jaroslav {Lindr}", title="Všeobecné vzdělávání ve školním kurikulu - jen teorie nebo praktická nutnost?", booktitle="Vzdělávání napříč teorií a praxí", year="2012", number="1", pages="28--45", publisher="MVŠ Olomouc", address="Olomouc", isbn="978-80-7455-032-4" }