Publication detail

Je všeobecné vzdělání v kurikulu technické univerzity praktickou nutností nebo jen žádaným akademickým přístupem?

LINDR, J.

Original Title

Je všeobecné vzdělání v kurikulu technické univerzity praktickou nutností nebo jen žádaným akademickým přístupem?

English Title

Is general education in curriculum of technical university only practical necessity or a need academic way?

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Školství se ocitá v proměnách. Vlivem společenských změn i školských reforem uplynulých let se mění vzdělávací rámec škol. Důraz je kladen na rozrůzněnost a koncepci tzv. „učící se organizace“, která přijímá plnou odpovědnost za výsledky vzdělávání. Vzrůstá obecná potřeba měnit profil absolventa. Kurikulum a v něm zakotvená idea všeobecného rozvoje studenta školy předpokládá rozvoj všech klíčových kompetencí, které vybaví absolventy všemi potřebnými vědomostmi, dovednostmi a návyky k tomu, aby mohli obstát v náročných požadavcích doby a aby zvládli tempo společensko-profesního života po odborné i lidské stránce. Ukazuje se, že všestranný rozvoj absolventů je v současnosti nezbytný. Škola v pohybu dostává nový způsob edukační cesty ve vazbě na kurikulum budoucnosti. Vzájemná vazba, symbióza a provázanost všestranného osobnostního rozvoje absolventa se v současnosti stává hybným prvkem realizace kurikula.

English abstract

Educational system has entered a time of change. The education and upbringing of students at schools is transforming under the influence of recent rapid changes and educational reforms. Emphasis is being placed on diversity and the concept of a so-called 'self-educating organization' that takes total responsibility for the results of its educational program. There is a growing need to change the typical graduate profile. The curriculum and its idea of a general development of university students, anticipates a development of all key skills, that equip graduates with all of the knowledge, skills and habits they need to survive in high demands of our times, and to manage the high tempo of social and professional life from both the specialized and human perspective. It has become apparent that today's graduates need to develop their skills in a global manner. A school in movement gains a new way of education methods in relation to the curriculum of the future. The mutual links, symbiosis and cohesion of the holistic personal development of graduates has today become a crucial element in the creation of curriculum.

Keywords

Vzdělávání, všeobecné vzdělávání, kurikulum, moderní vyučování, transformace školství, profil absolventa, kutikulární vize, humanizace vzdělávání, vzdělávací oblast

Key words in English

Education, general education, curriculum, modern teaching, transformation of the educational system, graduate profile, educational plan, humanization of education, educational area

Authors

LINDR, J.

Released

30. 9. 2012

Publisher

FVT TU Košice

Location

Prešov

ISBN

978-80-553-1200-2

Book

Problémy globálnej kultúrnej gramotnosti ako predpoklad uplatnenia absolventa FVT na medzinárodnom trhu práce

Edition number

1

Pages from

108

Pages to

112

Pages count

5

BibTex

@inproceedings{BUT98817,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Je všeobecné vzdělání v kurikulu technické univerzity praktickou nutností nebo jen žádaným akademickým přístupem?",
  booktitle="Problémy globálnej kultúrnej gramotnosti ako predpoklad uplatnenia absolventa FVT na medzinárodnom trhu práce",
  year="2012",
  number="1",
  pages="108--112",
  publisher="FVT TU Košice",
  address="Prešov",
  isbn="978-80-553-1200-2"
}