Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
BUMBEROVÁ, V. ROSENBERG, J.
Original Title
Pilotní studie determinantů rozvoje MSP v Jihomoravském kraji: velikostní a odvětvová specifika
English Title
Pilot study of the determinants of SMEs development in the South Moravian Region: size and sector specifics
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Tato práce představuje pilotní studii zkoumající determinanty rozvoje na trhu působících mikro, malých a středních podniků (MSP) v Jihomoravském kraji (JMK). Důvodem je jejich sociálně-ekonomická role, která je důležitá pro mnoho ekonomik a uznání rostoucího významu v odstraňování omezení na podporu rozvoje MSP pro udržení a zlepšení jejich konkurence-schopnosti, což vede k nutnosti pochopení faktorů, které k tomu přispívají. Empirické důkazy jsou založeny na kvantitativních datech získaných prostřednictvím emailového dotazování, které přineslo 76 validních odpovědí od respondentů s méně než 250 zaměstnanci. Analýza je založená na deskriptivní statistice a validační technice založené na chí-kvadrát neparametrických testech. Analýza byla provedena ve statistickém softwaru SPSS, verze 11.5. Cílem této práce je identifikace různých tlaků a omezení ve strategickém chování MSP v diskuzi na tyto čtyři rozměry: rozvoj produktů, rozvoj trhů, rozvoj obchodních kooperací a investiční strategie pro rozvoj kompetencí. A dále, testování nezávislosti (rozdílů) těchto determinantů dle velikostní a odvětvové příslušnosti respondentů, které mohou mít vliv na význam široké škály různých okolností pro každý jednotlivý podnik a komplexní interakce sil, které ho ovlivňují. Z výsledků této studie jasně vyplývá, že je nezbytné zohlednit faktor velikosti firmy a odvětví, které ovlivňují výběr a vnímání důležitosti determinantů a jejich následný překlad do stra-tegických rozhodnutí podnikatelů. Obecně výsledky ukazují, že ekonomická nestabilita, kon-kurenční tlaky v podobě zvyšování kvality a šíře nabídky produktového portfolia, chybějící manažerské kompetence a vysoké náklady inovačních aktivit, jsou nejdůležitějšími determi-nanty dalšího rozvoje MSP v JMK. Nicméně, z hlediska celkového testování rozdílů odpo-vědí respondentů dle velikosti a odvětví, se tyto determinanty statisticky významně liší ve vý-běru vnějších, konkurenčních, tak i vnitřních determinantů, které ovlivňují jejich další strategické chování. Táto studie má svá omezení vzhledem k průřezovému charakteru výzku-mu provedeného na malém vzorku podniků a z jednoho regionu, a proto výsledky nelze zo-becňovat. Jedná se taktéž o oblast rovnoměrného zastoupení (reprezentativnost) respondentů ve velikostní a odvětvové kategorii, která může vést ke zkreslenému vyhodnocování statistické analýzy dat.
English abstract
This paper represents a pilot study examining determinants of the development of market active micro, small and medium sized enterprises (SMEs) in South Moravian Region (SMR). The reason is their socio-economic role which is important for many economies and growing recognition of the importance of removing constraints to help established SMEs support to maintain and improve their competitiveness, leading to the need to understand the factors contributing to this. The empirical evidence is based on a quantitative data gathered through an email questionnaire which yielded 76 qualified responses with fewer than 250 employees. The analysis is based on descriptive statistics and validation technique based on chi-square nonparametric test. The analysis was conducted in SPSS for Windows, version 11.5. The objective of this study is to identify various pressures and constraints in the strategic behavior of small business with discussion to the following four dimensions: product development, market development, development of business cooperation and investment strategies for development of competencies. And further, test of independence (differences) of these determinants by size category and industry affiliation of respondents, which may influence the importance of a wide range of different circumstances for each individual firm and the complex interaction of forces that affect it. The results of this study clearly show that it is necessary to take into account the factor of size and sectoral dimension, which affect the selection and perception of the importance of determinants and their subsequent translation into strategic decisions. In general, an economic decline, pressures on the quality and a range of offered products, a lack of managerial competence and excessive costs of innovation activities are the most frequent determinants of development activities of SMEs in the SMR. However, due to the overall testing of variables by size and sector showed significant differences in the selection of external, competing and internal determinants which influence strategic behaviour of SMEs. The study has its scope limits owing to the character of the cross-sectional research performed at a fairly small sample from a single region. Therefore the results cannot be generalized in any way. And also, the area of unequal representation (representativeness) of the respondents in the size and sector category may lead to a distorted evaluation of statistical data analysis.
Keywords
mikro, male a střední podniky, determinanty rozvoje, strategický rozvoj, Region Jižní Moravy, empirický výzkum
Key words in English
micro, small and medium sized enterprises (SMEs), determinants of the development, strategic development, South Moravian Region, empirical research
Authors
BUMBEROVÁ, V.; ROSENBERG, J.
RIV year
2013
Released
30. 12. 2013
Publisher
CERM
Location
Brno
ISBN
1802-8527
Periodical
TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU
Year of study
17
Number
7
State
Czech Republic
Pages from
25
Pages to
39
Pages count
15
BibTex
@article{BUT105720, author="Veronika {Bumberová} and Jan {Rosenberg}", title="Pilotní studie determinantů rozvoje MSP v Jihomoravském kraji: velikostní a odvětvová specifika", journal="TRENDY EKONOMIKY A MANAGEMENTU", year="2013", volume="17", number="7", pages="25--39", issn="1802-8527" }