Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Od kurikula přes vzdělávací program až k vyučovací hodině?
English Title
On the way from curriculum through the educational programme into a lesson?
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Kurikulum je trvalý proces plánování, organizování, realizaci a hodnocení vzdělávání. To také obsahuje myšlenku všeobecného rozvoje studentů vzdělání. V praxi to znamená zvýšit vědomosti studentů a jejich schopnosti řešit odborné problémy a také zlepšit další klíčové kompetencea soft skills. Proto je věnována pozornost společenskovědním předmětům ve vzdělávacím programu technické univerzity. Tento článek ukazuje formální reprezentaci společenských věd předmětů ve vzdělávacím programu Fakulty stavební VUT v Brně. Přináší také výsledky vzdělávání pomocí agendy Hodnocení kvality výuky. Hodnocení poskytuje důležitou zpětnou vazbu. Studenti mohou hodnotit kvalitu výuky, význam společenskovědních předmětů ve vzdělávacím programu a osobnost učitele. Kromě toho jsou tyto údaje základem pro modernizaci a inovaci ve vzdělávání. Je také možné analyzovat výuku společenskovědních předmětů obecně pomocí pohledu studentů.
English abstract
The curriculum is a permanent process of planning, organising, realisation and evaluation of education. It also contains the idea of students' general educational development. In practice it means to increase both knowledge and abilities to solve specialised problems and also to improve the other key competences, soft-skills etc. Therefore, the attention is paid to social sciences subjects in the educational programme of the technical university. This article shows a formal representation of social sciences subjects in the educational programme of the Faculty of Civil Engineering BUT in Brno and brings results of educational quality evaluation as well. The educational evaluation provides an important feedback. The students can evaluate the quality of teaching, importance of the social sciences subjects in the educational programme and teacher's personality. Furthermore, the pieces of information are the basis for increasing the process of modernisation and innovation in education. It's also possible to analyse the teaching of social sciences subjects in general with help of the students' view.
Keywords
Kurikulum, společenskovědní předměty, kurikulární vize, vzdělávací program, hodnocení kvality výuky, implementace kurikula, význam společenskovědních předmětů
Key words in English
Curriculum, social sciences subjects, curricular vision, educational programme, educational quality evaluation, curriculum implementation, importance of social sciences subjects.
Authors
Released
27. 6. 2013
Publisher
SvF STU Bratislava
Location
Bratislava
ISBN
978-80-227-3967-2
Book
Úloha spoločenskovedných disciplín na technických univerzitách v procese globalizácie
Edition number
1
Pages from
116
Pages to
125
Pages count
10
BibTex
@inproceedings{BUT112786, author="Jaroslav {Lindr}", title="Od kurikula přes vzdělávací program až k vyučovací hodině?", booktitle="Úloha spoločenskovedných disciplín na technických univerzitách v procese globalizácie", year="2013", number="1", pages="116--125", publisher="SvF STU Bratislava", address="Bratislava", isbn="978-80-227-3967-2" }