Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Význam všeobecného vzdělávání v kultivaci osobnosti studentů technické univerzity
English Title
The importance of general education in cultivation of personality of students of technical university
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Úkolem vysokých škol je vychovat všestranně kultivovaného absolventa schopného se úspěšně začlenit do pracovního i osobního ţivota. Modernizace, efektivita, inovace a proces zkvalitňování výuky přináší školám nové výzvy k tomu, aby reagovaly na měnící se potřeby doby. Jednou z klíčových otázek řešení dichotomie mezi všeobecností a odborností je začlenění společenskovědních předmětů a soft skills do akademických studijních plánů. Příspěvek řeší jak teoretické vymezení problematiky všestranného rozvoje, tak zkušenosti s výukou společenskovědních předmětů na Fakultě stavební VUT v Brně prostřednictvím zpětnovazebního hodnocení výuky se zacílením na vybrané předměty. Ukazuje se, že studenti vnímají přínos společenskovědních předmětů jako lehce nadprůměrný. Vítají zejména ty společenskovědní předměty, které mají přímou souvislost s jejich studovaným oborem a také odbornou specializací.
English abstract
The task of universities is to teach a universally educated graduate able to successfully integrate into the work and personal life. Modernisation, effectiveness, innovation and process of teaching improvement bring new challenges to schools in respond to the changing needs. One of the key questions of a solution to the dichotomy between generality and expertise is an integration of social science subjects and soft skills into academic study plans. The article deals with both theoretical specification of general development and experience in social science teaching at the Faculty of Civil Engineering BUT through the feedback of teaching quality evaluation aimed at the selected subjects. It turns out that students perceive the contribution of social sciences as slightly above average. They welcome in particular such social sciences which have a direct relationship with their study branch and with professional specialisation as well.
Keywords
Všestranný rozvoj studenta, klíčové kompetence, společenskovědní předměty, hodnocení kvality výuky, modernizace vzdělávání, všeobecnost a odbornost
Key words in English
Student’s general development, key competences, social science subjects, education quality evaluation, modernisation in education, generality and specialisation
Authors
Released
18. 9. 2015
Publisher
FVT TUKE Košice
Location
Prešov
ISBN
978-80-553-2194-3
Book
K vybraným aspektom technologického vzdelávania na začiatku tretieho tisícročia
Edition number
1
Pages from
13
Pages to
17
Pages count
5
BibTex
@inproceedings{BUT121009, author="Jaroslav {Lindr}", title="Význam všeobecného vzdělávání v kultivaci osobnosti studentů technické univerzity", booktitle="K vybraným aspektom technologického vzdelávania na začiatku tretieho tisícročia", year="2015", number="1", pages="13--17", publisher="FVT TUKE Košice", address="Prešov", isbn="978-80-553-2194-3" }