Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Zhodnocení přínosu společenskovědních předmětů ve studijních programech technické univerzity
English Title
Assessing the contribution of social science subjects in study programmes at the technical university
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Společenskovědní předměty mají v učebním plánu technické univerzity doplňující postavení. Jejich úlohou není prohloubit odbornou linii technických předmětů, ale vedou ke zlepšení soft-skills, které absolventi využijí ve své profesionální praxi. Z těchto důvodů se význam společenskovědních předmětů. Přispívají k kultivaci studentů a také k humanizaci technického prostředí. Příspěvek se zaměřuje na společenskovědní předměty na Fakultě stavební VUT v Brně a vysvětluje cíl kurzů, jejich obsah, význam, funkci a hlubší analýzu posouzení přínosu předmětu z pohledu studentů. Příspěvek analyzuje předměty Stavební právo, Psychologie a sociologie za dobu několika posledních let. Koncepce výuky a analýzy zpětné vazby může napomoci zvýšit efektivitu výuky.
English abstract
Social science subjects have supplementary status in the curriculum at a technical university. Their role is not to deepen the professional line of technical studies, but to improve the soft-skills that the graduates use in professional praxis. For these reasons significance of social science subjects is increasing. They contribute to students’ cultivation and also to humanisation of technical environment. The paper focuses on the social science subjects at the Faculty of Civil Engineering BUT and explains the aim of the courses, their content, importance and function and a deeper investigation toward the assessment of subjects from students’ view as well. The paper analyses the following subjects Building Law, Management Psychology and Sociology over the period of the past few years. The concept of teaching and feedback analysis help to increase the efficiency of teaching.
Keywords
Kurikulum, klíčové kompetence, odborné kompetence, společenskovědní předměty, všeobecnost a odbornost, evaluace výuky, přínos předmětů
Key words in English
Curriculum, key competences, specialised competences, social science subjects, generality and specialisation, teaching evaluation, subjects contribution
Authors
Released
10. 11. 2015
Publisher
SvF STU Bratislava
Location
Bratislava
ISBN
978-80-227-4471-3
Book
Aplikácia poznatkov společenských vied v technických vedách
Edition number
1
Pages from
63
Pages to
70
Pages count
8
BibTex
@inproceedings{BUT121021, author="Jaroslav {Lindr}", title="Zhodnocení přínosu společenskovědních předmětů ve studijních programech technické univerzity", booktitle="Aplikácia poznatkov společenských vied v technických vedách", year="2015", number="1", pages="63--70", publisher="SvF STU Bratislava", address="Bratislava", isbn="978-80-227-4471-3" }