Publication detail

Rozvoj kompetencí soft skills u studentů technické univerzity.

LINDR, J.

Original Title

Rozvoj kompetencí soft skills u studentů technické univerzity.

English Title

Development of soft skills competencies of students of the technical university

Type

abstract

Language

Czech

Original Abstract

Jak se pozná student kvalitně připravený ze studia a plně vybavený všemi kompetencemi pro profesní praxi? Jedná se o rozvoj osobnosti skrze všechny klíčové kompetence, vč. komunikativní, prezentační, soft-skills a jazykové vybavenosti. K tomuto všestrannému rozvoji slouží společenskovědní předměty zastoupené v kurikulu technické univerzity. Jako příklad lze uvést předmět Prezentační dovednosti, které mají za cíl zlepšit prezentační a rétorickou úroveň absolventů. Příspěvek hodnotí retrospektivně zkušenosti s výukou, vyhodnocuje kvalitu výuky a vnímání přínosu předmětu skrze navržená kritéria hodnocení kvality výuky. Snaží se vysledovat ta kritéria, která jsou pro studenty nejvíce důležitá. Z navržených kritérií skrze statistické metody vybírá ta, která nejvíce ovlivňují přínos, vyhodnocuje se také korelace s přínosem. Studie je pokusem odhalit ta kritéria kvality výuky, která mají pro studenty největší význam. To může přispět k větší efektivitě výuky, její modernizaci a perspektivám rozvoje do budoucna.

English abstract

How to recognize a student who is well-prepared from his studies and fully equipped with all the competencies for professional praxis? It is the development of personality through all key competencies including communicative, presentational, soft-skills and language skills. The social science subjects represented in the curriculum of the technical university serve for this all-round development. An example is the course “Presentation Skills” which aim is to improve the presentation and rhetorical level of graduates. The paper retrospectively evaluates the experience with teaching, evaluates the quality of teaching and perception of the benefits of the subject through the proposed criteria for evaluating the quality of teaching. It tries to trace the criteria that are most important for students. From the proposed criteria through statistical methods selects these that most influence the benefit, the correlation with the benefit is evaluated as well. The study attempts to reveal the criteria of teaching quality that are most important for students. This can contribute to greater teaching efficiency, modernization and future development perspective.

Keywords

Společenskovědní předměty, prezentační dovednosti, klíčové kompetence, přínos, kritéria kvality výuky, statistické metody

Key words in English

Social science courses, presentation skills, key competencies, benefits, teaching quality criteria, statistical methods

Authors

LINDR, J.

Released

11. 5. 2020

Publisher

Ksv TUKE Košice

Location

Košice

ISBN

978-80-553-3633-6

Book

Formovanie profilu vysokoškolského absolventa technického zamerania pre potreby trhu práce (edukácia z dôrazom na rozvoj kompetencií)

Edition number

1

Pages from

39

Pages to

40

Pages count

2

BibTex

@misc{BUT165973,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Rozvoj kompetencí soft skills u studentů technické univerzity.",
  booktitle="Formovanie profilu vysokoškolského absolventa technického zamerania pre potreby trhu práce (edukácia z dôrazom na rozvoj kompetencií)",
  year="2020",
  edition="1",
  pages="39--40",
  publisher="Ksv TUKE Košice",
  address="Košice",
  isbn="978-80-553-3633-6",
  note="abstract"
}