Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
LINDR, J.
Original Title
Rozvoj kompetencí soft skills u studentů technické univerzity
English Title
Development of soft skills competencies of students of technical university
Type
article in a collection out of WoS and Scopus
Language
Czech
Original Abstract
Jak se pozná student kvalitně připravený ze studia a plně vybavený všemi kompetencemi pro profesní praxi? Jedná se o rozvoj osobnosti skrze všechny klíčové kompetence, vč. komunikativní, prezentační, soft-skills a jazykové vybavenosti. K tomuto všestrannému rozvoji slouží společenskovědní předměty zastoupené v kurikulu technické univerzity. Jako příklad lze uvést předmět Prezentační dovednosti, které mají za cíl zlepšit prezentační a rétorickou úroveň absolventů. Příspěvek hodnotí retrospektivně zkušenosti s výukou, vyhodnocuje kvalitu výuky a vnímání přínosu předmětu skrze navržená kritéria hodnocení kvality výuky. Snaží se vysledovat ta kritéria, která jsou pro studenty nejvíce důležitá. Z navržených kritérií skrze statistické metody vybírá ta, která nejvíce ovlivňují přínos, vyhodnocuje se také korelace s přínosem. Studie je pokusem odhalit ta kritéria kvality výuky, která mají pro studenty největší význam. To může přispět k větší efektivitě výuky, její modernizaci a perspektivám rozvoje do budoucna.
English abstract
How to recognize a student who is well-prepared from his studies and fully equipped with all the competencies for professional praxis? It is the development of personality through all key competencies including communicative, presentational, soft-skills and language skills. The social science subjects represented in the curriculum of the technical university serve for this all-round development. An example is the course “Presentation Skills” which aim is to improve the presentation and rhetorical level of graduates. The paper retrospectively evaluates the experience with teaching, evaluates the quality of teaching and perception of the benefits of the subject through the proposed criteria for evaluating the quality of teaching. It tries to trace the criteria that are most important for students. From the proposed criteria through statistical methods selects these that most influence the benefit, the correlation with the benefit is evaluated as well. The study attempts to reveal the criteria of teaching quality that are most important for students. This can contribute to greater teaching efficiency, modernization and future development perspective.
Keywords
Společenskovědní předměty, prezentační dovednosti, klíčové kompetence, přínos, kritéria kvality výuky, statistické vyhodnocení
Key words in English
Social science courses, presentation skills, key competencies, benefits, teaching quality criteria, statistical proceedings
Authors
Released
30. 10. 2020
Publisher
Ksv TUKE Košice
Location
Košice
ISBN
978-80-553-3654-1
Book
Vzdelávaním k perspektívnemu uplatneniu (motivácia, kompetencia, adaptácia, pracovný trh)
Edition number
1
Pages from
215
Pages to
220
Pages count
6
BibTex
@inproceedings{BUT165974, author="Jaroslav {Lindr}", title="Rozvoj kompetencí soft skills u studentů technické univerzity", booktitle="Vzdelávaním k perspektívnemu uplatneniu (motivácia, kompetencia, adaptácia, pracovný trh)", year="2020", number="1", pages="215--220", publisher="Ksv TUKE Košice", address="Košice", isbn="978-80-553-3654-1" }