Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
ŠÍP, J. POKORNÝ, J. FIŠER, J. LÍZAL, F. JÍCHA, M.
Original Title
Hodnocení nových způsobů klimatizování kabiny automobilu z hlediska tepelného komfortu v letním období
English Title
Evaluation of New Ways of Car Cabin Air-Conditioning in Terms of Thermal Comfort in the Summer Period
Type
journal article in Scopus
Language
Czech
Original Abstract
S postupným nástupem elektromobilů a autonomních vozů se otvírají nové možnosti jejich interiérového uspořádání. Jedním z nich je flexibilní interiér, kdy dojde k otočení předních sedadel proti směru jízdy. S nástupem těchto alternativ v uspořádání interiéru vozidla je nutné se zabývat i návrhem nových konceptů distribuce vzduchu a hodnocením jejich vlivu na tepelný komfort cestujících. Pro tyto účely je vhodné použít výpočtovou mechaniku tekutin. Výpočetní model zahrnuje přenos tepla do kabiny radiací, vedením a konvekcí a také predikci proudění vzduchu v kabině. V daném případě byl použit komerční software Star-CCM+ v 14.04 (Siemens) a časově závislá metoda Reynoldsova středování Navierových–Stokesových rovnic s modelem turbulence SST k-ω. Pro demonstraci metodiky hodnocení jednotlivých způsobů distribuce vzduchu byl vybrán případ chlazení velkoprostorové kabiny v letních podmínkách včetně uvažování sluneční radiace. Celkem byly použity tři různé způsoby distribuce vzduchu: přívod vzduchu vyústkami na palubní desce a pod sedadly a velkoplošnými stropními vyústkami. Pro jednotlivé režimy větrání byl tepelný komfort vyhodnocován s využitím ekvivalentní teploty a diagramu komfortních zón dle ISO 14505-2. Na základě výsledků simulací lze doporučit pro distribuci vzduchu do kabin y použití velkoplošn ých stropních vyústek.
English abstract
Computational fluid dynamics (CFD) has been used for the analysis of novel automotive ventilation schemes. The calculations were performed for a summer case with solar radiation. Three different methods of air distribution within the car cabin were calculated: ventilation outlets installed in the dashboard, under-theseat outlets and ceiling-mounted diffusers. The commercial software Star-CCM+ v 14.04 (Siemens) with RANS turbulence modelling approach has been used. The diagrams of comfort zones were evaluated for all regimes based on equivalent temperature according to ISO 14505-2. The best performance in terms of the highest level of human comfort was achieved by the ceiling- mounted diffusers.
Keywords
výpočtová mechanika tekutin, tepelný komfort, diagram komfortních zón, automobilová kabina
Key words in English
computational fluid dynamics, thermal comfort, comfort zone diagram, car cabin
Authors
ŠÍP, J.; POKORNÝ, J.; FIŠER, J.; LÍZAL, F.; JÍCHA, M.
Released
23. 9. 2021
ISBN
1210-1389
Periodical
Vytápění, větrání, instalace
Number
4
State
Czech Republic
Pages from
205
Pages to
209
Pages count
5
URL
https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85115883208&origin=AuthorNamesList&txGid=72bd359fb7debcd583eb888a01eff637&featureToggles=FEATURE_VIEW_PDF:1
BibTex
@article{BUT172577, author="Jan {Šíp} and Jan {Pokorný} and Jan {Fišer} and František {Lízal} and Miroslav {Jícha}", title="Hodnocení nových způsobů klimatizování kabiny automobilu z hlediska tepelného komfortu v letním období", journal="Vytápění, větrání, instalace", year="2021", number="4", pages="205--209", issn="1210-1389", url="https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85115883208&origin=AuthorNamesList&txGid=72bd359fb7debcd583eb888a01eff637&featureToggles=FEATURE_VIEW_PDF:1" }