Publication detail

Udržitelnost kvality výuky společenskovědních předmětů

LINDR, J.

Original Title

Udržitelnost kvality výuky společenskovědních předmětů

English Title

Sustainability of teaching quality of social science subjects

Type

article in a collection out of WoS and Scopus

Language

Czech

Original Abstract

Společenskovědní předměty na technické univerzitě mají za cíl poskytnout všestrannost. Jsou zaměřeny především na rozvoj tzv. soft-skills. Jako příklad lze uvést předměty Prezentační dovednosti a Sociální komunikace, jejichž cílem je zlepšit komunikativní kompetence potřebné pro budoucí praxi absolventů. Bohaté zkušenosti s jejich výukou za období více než 15 let umožňuje systematicky sledovat údaje o tom, jaký přínos tyto předměty pro studenty mají. Přehledné výstupy, grafy, tabulky a regrese trendu prozrazují, že studenti jsou s výuku společenskovědních předmětů spokojení. Analýza údajů je vhodnou autoevaluací a sebereflexí činnosti učitelů. Celkově lze konstatovat, že výuka studenty obohacuje a přispívá k jejich osobnímu rozvoji.

English abstract

Social science subjects at a technical university have to main aim to provide versatility. They are mainly focused on the development of so-called soft-skills. As an example, we can mention the subjects Presentation skills and Social communication, the aim of which is to improve the communicative competence needed for the future practice of graduates. Extensive experience in teaching them over a period of more than 15 years allows for systematic monitoring of data on the benefits these subjects have for students. Clear outputs, graphs, tables and trend regressions reveal that students are satisfied with the teaching of social science subjects. Data analysis is a suitable self-evaluation and self-reflection of teachers' activities. Overall, it can be concluded that teaching enriches students and contributes to their personal development.

Keywords

společenskovědní předměty, celkový dojem, soft skills, hodnocení kvality výuky, statistické zpracování

Key words in English

social science courses, overall impression, soft skills, teaching quality evaluation, statistical processing

Authors

LINDR, J.

Released

29. 6. 2023

Publisher

Magnanimitas

Location

Hradec Králové

ISBN

978-80-87952-38-2

Book

QUAERE 2023

Edition number

1

Pages from

549

Pages to

556

Pages count

8

URL

BibTex

@inproceedings{BUT187497,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Udržitelnost kvality výuky společenskovědních předmětů",
  booktitle="QUAERE 2023",
  year="2023",
  number="1",
  pages="549--556",
  publisher="Magnanimitas",
  address="Hradec Králové",
  doi="10.33543/q.2023.13",
  isbn="978-80-87952-38-2",
  url="https://www.vedeckekonference.cz/library/proceedings/quaere_2023.pdf"
}