Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
BARTES, F.
Original Title
INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE
English Title
INVESTIGATIVE COMPETITIVE STRATEGY
Type
conference paper
Language
Czech
Original Abstract
Článek se zabývá problematikou firemních konkurenčních strategií. Autor ale odmítá tzv. "přímý střet" firem, kdy se o vítězství na trhu otevřeně a dlouhodobě bojuje. Jeho přístup je založen na filosofii "vítězství bez boje", tedy dosažení strategického cíle bez přímého dlouhodobého střetu s konkurenční firmou. Na podstatě této filosofie pak definuje tzv. "investigativní konkurenční strategii" (IKS) . V článku dále uvádí její možné formy. V závěru dochází k názoru, že jedním ze základních faktorů naprosto nutných k vytvoření takovéto strategie u podniku, je nutná přítomnost tzv. "kreativní inteligence".
English abstract
The article deals with problems of an ever increasing number of cases of successful application of old combat strategies in business practice. Nevertheless, the author refuses the so called "direct conflict" of firms, when it is really fought for victory on the market. His approach is based on the philosophy of "victory without fight", in other words - of achieving the aim without direct conflict with the rival firm. In this connection he defines the so called "investigative competition" which he understands as a competitive firm strategy based on searching for new opportunities, demands and than subsequent successful meeting the demands. In the end he comes to the conclusion that combat philosophies are more and more, and more often incorporated into classical approach of strategic firm control and become its integral part.
Keywords
Konkurenční strategie, vítězství bez boje, investigativní konkurence.
Key words in English
Competitive strategy, victory without fight, investigative competition.
Authors
RIV year
2007
Released
13. 9. 2007
Publisher
Vysoká škola ekonomická v Praze
Location
Praha
ISBN
978-80-245-1207-5
Book
Edition
1
Edition number
Pages from
7
Pages to
14
Pages count
BibTex
@inproceedings{BUT26438, author="František {Bartes}", title="INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE", booktitle="INVESTIGATIVNÍ KONKURENČNÍ STRATEGIE", year="2007", series="1", number="1", pages="7--14", publisher="Vysoká škola ekonomická v Praze", address="Praha", isbn="978-80-245-1207-5" }