Publication detail

Globalizace a kurikulum aneb matematika jako globalizační fenomén?

LINDR, J.

Original Title

Globalizace a kurikulum aneb matematika jako globalizační fenomén?

English Title

The globalization and curriculum or mathematics as a globalization phenomenon?

Type

conference paper

Language

Czech

Original Abstract

Globalizační proces lze sledovat i ve vzdělávání. Idea kurikula znamená harmonizaci vzdělávacích obsahů škol v rámci unifikačního evropského standardu. Novodobé náhledy na kurikulum znovuobjevily významnost matematiky a její aplikace v technickém vzdělávání. V rámci zdůraznění významu matematiky byl v průběhu roku 2007 proveden sociologický průzkum znalostí matematiky z oblasti diferenciálního a integrálního počtu na Stavební fakultě v Brně. Sledoval rozdíly ve výkonech vysokoškolských studentů, rozdíly mezi absolventy gymnázií a průmyslových škol a také rozdíly mezi muži a ženami. Výzkum prokázal, že matematiky hraje v současném kurikulárním vzdělávání klíčovou roli a je potřebným teoretickým základem pro techniky i specialisty. V širším pohledu je matematika globalizačním prvkem spojujícím studenty, občany i národy v současném moderním globalizovaném světě.

English abstract

The process of globalizatiion we can see also in education. The main idea of curriculum means harmonization of educatiional concepts in the frame of the unification of the Europian educational standard. Update views to curriculum discovered again the importance of mathematics and its application to technical education. Therefore due to accent to importance of mathematics a sociological research about mathematical knowledge from the areas of differential and integral calculus was realized in the Faculty of Civil Engineering in Brno in course of 2007. This research noticed main differences among high-schoolers, differences between aboslvents of contemporary secondary schools and special technical secondary schools and differences between men ane women. The research proved that mathematics is a very important subject in update curriculum and it it a very necessary theoretical basis for engineers and technical specialists. Moreover, in spread view, mathematics is a globalization subject which connects students, people and nations in update modern globalization world.

Keywords

kurikulum, globalizace, matematika, test z diferenciálního počtu, test z integrálního počtu, statistické zpracování, rozdíly mezi studenty, rozdíly mezi muži a ženami, rozdíly mezi absolventy gymnázií a středních škol

Key words in English

curriculum, globalization, mathematics, test from differential calculus, test from integral calculus, statistical calculus, differences between students, differences between men and women, differences between passers of gymnazium and special school

Authors

LINDR, J.

Released

25. 6. 2008

Publisher

STU

Location

Bratislava

ISBN

978-80-227-2906-2

Book

Globlizácia a zmeny v štruktúre ekonomicky a spoločnosti

Edition number

1

ISBN

NEUVEDENO

Pages from

62

Pages to

69

Pages count

8

BibTex

@inproceedings{BUT33339,
  author="Jaroslav {Lindr}",
  title="Globalizace a kurikulum aneb matematika jako globalizační fenomén?",
  booktitle="Globlizácia a zmeny v štruktúre ekonomicky a spoločnosti",
  year="2008",
  number="1",
  pages="62--69",
  publisher="STU",
  address="Bratislava",
  isbn="978-80-227-2906-2"
}