Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
BARTES, F.
Original Title
Moderní konkurenční strategie firmy
English Title
Modern Competitive Strategy of Firm
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Článek se zabývá problematikou stále vzrůstajícího počtu případů úspěšného užívání starých bojových filosofií v podnikatelské praxi. Autor ale odmítá tzv. "přímý střet" firem, kdy se o vítězství na trhu otevřeně bojuje. Jeho přístup je založen na filosofii " vítězství bez boje", tedy dosažení cíle bez přímého střetu s konkurenční firmou. V závěru dochází k názoru, že bojové filosofie jsou stále více a častěji začleňovány do klasického pojetí strategického řízení firmy a stávají se tak jejich běžnou součástí
English abstract
The article deals with problems of an ever increasing number of cases of successful application of old combat strategies in business practice. Nevertheless, the author refuses the so called "direct conflict" of firms, when it is really fought for victory on the market. His approach is based on the philosophy of "victory without fight", in other words - of achieving the aim without direct conflict with the rival firm. In this connection he defines the so called "investigative competition" which he understands as a competitive firm strategy based on searching for new opportunities, demands and than subsequent successful meeting the demands. In the end he comes to the conclusion that combat philosophies are more and more, and more often incorporated into classical approach of strategic firm control and become its integral part.
Keywords
Investigativní konkurenční strategie, přímý střet firem, filosofie vítězství bez boje
Key words in English
Investigation competitive strategy, direct conflict" of firms, the philosophy of "victory without fight".
Authors
RIV year
2008
Released
1. 7. 2008
Publisher
Ekonomická fakutla VŠB-TU Ostrava
Location
Ostrava
ISBN
1212-3951
Periodical
Ekonomická revue
Year of study
XI
Number
2
State
Czech Republic
Pages from
22
Pages to
30
Pages count
9
BibTex
@article{BUT48006, author="František {Bartes}", title="Moderní konkurenční strategie firmy", journal="Ekonomická revue", year="2008", volume="XI", number="2", pages="22--30", issn="1212-3951" }