Publication detail

Koncepce úspěchuschopnosti a její pojetí strategie

ZICH, R.

Original Title

Koncepce úspěchuschopnosti a její pojetí strategie

English Title

Success-Ability Based Conception and Its View of Strategy

Type

journal article - other

Language

Czech

Original Abstract

Koncepce úspěchuschopnosti je přístupem pohlížejícím na chování firmy z pohledu úspěchu, strategie, konkurenceschopnosti a konkurence. Každý z těchto prvků má v dané koncepci specifické vymezení a svoji nezastupitelnou úlohu. Tento přístup je možné chápat nejen jako alternativu, ale také jako doplňující přístup k vymezení strategie firmy. Integruje klasické přístupy s novými požadavky a umožňuje jejich lepší využití ve stávajícím prostředí. Jeho zásadní charakteristiky lze shrnout do následujících bodů: - specifická terminologie - klíčovým pojmem je právě samotná úspěchuschopnost označující schopnost dosahovat za konkrétních podmínek předem stanovených cílů na požadované úrovni při požadované úrovni rozvoje - komplexní pojímání úspěchu firmy ve vztahu ke všem klíčovým zájmovým skupinám - jsou zde definovány tři hlavní dimenze, které je třeba v rámci hodnocení úspěšnosti firmy postihnout - specifické pojetí konkurence a konkurenčního prostředí, které zahrnuje nejen konkurenční vztahy, ale také vlivy okolí a jejich vzájemnou provázanost - koncepce pracuje s konkurenčním prostorem, ve kterém právě zmíněné vazby mohou představovat klíčové prvky - odlišení různých typů konkurenčních výhody a konkurenceschopnosti, kterou vytváří - koncepce má vlastní klasifikaci konkurenčních výhod, která umožňuje postihnout faktory, které firma využívá velmi komplexně - specifický přístup k implementační úrovni založený na jednoznačně klíčové úloze managementu nejen v okamžiku formulace, ale i při vlastní implementaci - charakteristickým prvkem této koncepce je právě provázanost formulace a implementace strategie - přístup analyzující firmu v souladu s logikou koncepce úspěchuschopnosti, který hodnotí konkurenční výhody firem, způsob jejich rozvoje, možnost řídit a ovlivňovat jejich rozvoj a význam výhod z pohledu konkurence a zákazníků - využití specifického členění konkurenčních výhod a specifický přístup ke konkurenčnímu prostředí vyžaduje, aby tradiční nástroje strategických analýz byly doplněny přístupy, které vychází se základů koncepce úspěchuschopnosti

English abstract

Success-ability based conception represents approach viewing the behavior of the company from the point of success, strategy, competitiveness and competition. Each of these elements has specific delimitation in given conception and its integral role. Such approach can be understood not only as an alternative, but also as completing approach to the delimitation of company strategy. It integrates classic approaches with new requirements, thus enabling their better utilization in contemporary environment. Its basic characteristics can be summarized into following points: - specific terminology - key term is just success-ability as such, marking the ability to reach under factual conditions objectives set in advance in required level with required level of development -complex understanding of the success of the company in relation to all key stakeholders - three main dimensions are defined, which must be taken into consideration within the framework of the evaluation of company success-ability - specific understanding of competition and competitive environment, including not only competitive relations, but also the effects of environment and its mutual links - the conceptions operates with competitive space in which just mentioned links can represent key elements - ifferentiation of various types of competitive advantages and competitiveness which it forms - the conception has its own classification of competitive advantages, enabling the involvement of factors which the company utilizes in a very complex way - specific approach to the implementation level based on clearly key role of the management not only in the moment of the formulation, but also during the implementation itself - the characteristic feature of this conception is just the cohesion of formulation and implementation of the strategy - approach analyzing the company in compliance with the logics of the conception of success-ability, enabling the competitive advantages of companies, method of their development, possibility to control and influence their development and the importance of advantages from the view of competitors and customers - the use of specific break-down of competitive advantages and specific approach to competitive environment demands so as traditional tools of strategic analyses would be completed with approaches, coming -out from the principles of the success-ability conception.

Keywords

Strategie, konkurenceschopnost, kunkurenční výhoda, konkurence, strategie úspěchuschopnosti

Key words in English

Strategy, Competitiveness, Competitive Advantage, Competition, Strategy Success-Ability

Authors

ZICH, R.

RIV year

2010

Released

1. 3. 2010

ISBN

1212-3609

Periodical

E a M: Ekonomie a Management

Year of study

10

Number

1

State

Czech Republic

Pages from

60

Pages to

74

Pages count

15

BibTex

@article{BUT49964,
  author="Robert {Zich}",
  title="Koncepce úspěchuschopnosti a její pojetí strategie",
  journal="E a M: Ekonomie a Management",
  year="2010",
  volume="10",
  number="1",
  pages="60--74",
  issn="1212-3609"
}