Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Publication detail
NOVOTNÁ, V. LUHAN, J.
Original Title
Model pro podporu strategického řízení elektronického obchodu
English Title
Model for Support of the Strategic Management of E-commerce
Type
journal article - other
Language
Czech
Original Abstract
Cílem této práce je vytvoření modelu pro sledování hodnoty služeb podnikové informatiky v prostředí elektronického obchodu. Model má simulovat dynamiku podnikové informatiky a postihnout důležité parametry z hlediska hodnoty. Ekonomická teorie je popsána v úvodu kapitoly a slouží jako podklad pro formulování vztahů ekonomických veličin, které jsou dalším předmětem výzkumu. Z hlediska matematiky vede model k řešení systému obyčejných diferenciálních rovnic. V závěru dokumentu je uveden konkrétní příklad a jeho řešení s podporou systému Maple. Velkou výhodou modelu je jeho jednoduchost, zabývá se pouze několika vybranými komponentami (z pohledu nákladů ovšem zásadními). Tato výhoda je však současně největší nevýhodou a omezením modelu.
English abstract
The aim of this paper is to create a dynamical model for monitoring the value of corporate information systems services in e-commerce. The model shall simulate the dynamics of a corporate information system and to express the value of important parameters. The economic theory serves as the basis for formulating relationships of the economic quantities which are further research topic. Mathematically, the model leads to solve a system of common differential equations. A concrete example and its solution carried out by means of Maple are shown at the end of the paper. A huge advantage of the model lies in its simplicity; it only deals with some specifically selected components (though fundamental from the point of view of costs). Such an advantage is, however, at the same time the biggest disadvantage and limitation of the model.
Keywords
Maple, diferenciální rovnice, ekonomický model, elektronický obchod
Key words in English
Maple, differential equations, economic model, e-commerce
Authors
NOVOTNÁ, V.; LUHAN, J.
RIV year
2013
Released
31. 3. 2013
Publisher
Česká společnost pro systémovou integraci
Location
Praha
ISBN
1210-9479
Periodical
Systémová integrace
Year of study
20
Number
1
State
Czech Republic
Pages from
105
Pages to
115
Pages count
11
URL
http://www.cssi.cz/cssi/model-pro-podporu-strategickeho-rizeni-elektronickeho-obchodu
Full text in the Digital Library
http://hdl.handle.net/11012/84203
BibTex
@article{BUT99890, author="Veronika {Novotná} and Jan {Luhan}", title="Model pro podporu strategického řízení elektronického obchodu", journal="Systémová integrace", year="2013", volume="20", number="1", pages="105--115", issn="1210-9479", url="http://www.cssi.cz/cssi/model-pro-podporu-strategickeho-rizeni-elektronickeho-obchodu" }