Course detail

Strategic Management

FP-IsmanPAcad. year: 2011/2012

Strategic management in the market economy and competitive environment is crucial aspect of company success. Decision about strategy, if selected strategy should lead company to the required target, has to be based on solid strategic analysis. Only on this base management can generate possible solutions, choose a and implement optimal variant. Within the process of strategic management management of company consider factors like available resources, mission and goals, eternal and internal environment of company. Strategy created and understood in this way can be good base of the competitiveness of company.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

3

Mode of study

Not applicable.

Learning outcomes of the course unit

Students will have a clear idea of strategic management process and principals of strategic thinking. Students will be made familiar with analytical tools for strategic analysis of external and internal factors. Students will learn method of formulation of strategy based on hierarchical strategy structure - corporate, business, functional and horizontal strategy. Students learn as well methods of selection, realization and evaluation of strategy.

Prerequisites

Students are expected to have basic knowledge of methods used in planning, organizing, stimulation and control. They have to understand basic function of company. Knowledge of basic marketing methods is required.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

Teaching methods depend on the type of course unit as specified in the article 7 of BUT Rules for Studies and Examinations.

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

Pro absolvování předmětu je rozhodující splnění dvou podmínek - řešení případové studie a úspěšné absolvování závěrečného testu. Bodování jednotlivých částí je následující:
• Případová studie je hodnocena maximálně 40 body dle úrovně zpracování.
• Závěrečný test bude mít 20 otázek s volitelnými odpověďmi a až e a dvě otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 10 body. Maximální počet bodů z testu je 60.
Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100. Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat minimálně 50 bodů. Při nedostatečném počtu bodů, případně při potřeba získat lepší hodnocení mají studenti možnost využít ústní zkoušky.

Při zpracování případové studie studenti řeší v týmech jednu ze tří variant případové studie. Složení týmů a zvolenou případovou studii je třeba zaslat elektronicky nejpozději do konce 5. týdne semestru. Jednotlivá zaměření studií jsou postupně řešena na cvičeních dle časového harmonogramu. Studie řeší strategické aspekty chování konkrétních firem v daných odvětvích, případně se zaměřuj na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace firmy. Studie je prezentována a obhajována na cvičení určeném časovým harmonogramem. Studenti odevzdají písemné zpracování studie spolu s podklady pro jeho prezentaci, ve formě x.doc, x.ppt případně x.pdf. Tyto podklady je třeba odevzdat nejpozději do termínu určeného cvičícím. Pozdní odevzdání je penalizováno stržením 10 bodů z celkového hodnocení. Zpracování, odevzdání a prezentování případové studie je současně podmínkou pro udělení zápočtu.

Course curriculum

1. Process of strategic management
2. Definition of business objectives, three levels of strategy, strategic business units
3. Behavior of companies in competitive environment
4. Structure of business environment, analysis of general and industrial environment
5. Analysis of internal factors
6. Strategy formulation, competitive strategy
7. Generic strategies
8. Diversification, mergers and acquisition, joint venture, internationalization of company
9. Selection of strategy
10. Implementation and evaluation of strategy, development of strategic management

Work placements

Not applicable.

Aims

The course objective is to make students familiar with strategic management process in market and competitive environment. The course is focused on explanation of analytical tools and possibility of their application and on formulation of strategy and its realization.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Účast na cvičeních je kontrolovaná. Povinná je účast na prezentačním cvičení. Účast na přednáškách je doporučená.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

COLLIS, D.J. and C.A. MONTGOMERY. Corporate strategy - Resources and the Scope of the Firm. 2nd ed. McGraw-Hill, 2004. 204 p. ISBN 978-0072312867. (základní literatura) (EN)
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
PORTER, MICHAEL E. Competitive Strategy. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 396 (EN)

Recommended reading

Not applicable.

Classification of course in study plans

  • Programme MGR-SI Master's

    branch MGR-IM , 2 year of study, winter semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

26 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Process of strategic management
2. Definition of business objectives, three levels of strategy, strategic business units
3. Behavior of companies in competitive environment
4. Structure of business environment, analysis of general and industrial environment
5. Analysis of internal factors
6. Strategy formulation, competitive strategy
7. Generic strategies
8. Diversification, mergers and acquisition, joint venture, internationalization of company
9. Selection of strategy
10. Implementation and evaluation of strategy, development of strategic management

Exercise

13 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Introduction to strategic management. Requirements on final project
2. Czech industry, strategic management of Czech companies - discussion.
3. Case study1
4. Practical exercises - application of presented methods
5. Case study 2
6. Practical exercises - application of presented methods
7. Case study 3
8. Presentation of final projects
9. Presentation of final projects
10. Conclusion, test