Course detail

Strategic Management

FP-smanPAcad. year: 2011/2012

Strategic management in the market economy and competitive environment is a crucial aspect of company success. Decision about strategy, if the selected strategy should lead the company to the required target, has to be based on solid strategic analysis. Only on this base, the management can generate possible solutions, choose and implement an optimal variant. Within the process of strategic management, the management of a company considers factors such as available resources, mission and goals, eternal and internal environment of company. Strategy created and understood this way can represent a good basis for ensuring the competitiveness of a company.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

3

Mode of study

Not applicable.

Learning outcomes of the course unit

Students will have a clear idea of strategic management process and principals of strategic thinking. They will be made familiar with analytical tools intended for strategic analysis of external and internal factors. Students will learn the methodology of formulation of strategy based on hierarchical strategy structure - corporate, business and functional strategy. Students will also learn the methods applied for selection, realization and evaluation of strategy.

Prerequisites

Students are expected to have basic knowledge of methods used in planning, organizing, stimulation and control. They have to understand basic function of company. Knowledge of basic marketing methods is required.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

Teaching methods depend on the type of course unit as specified in the article 7 of BUT Rules for Studies and Examinations.

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

Pro absolvování předmětu je rozhodující splnění dvou podmínek - řešení případové studie a úspěšné absolvování závěrečného testu. Bodování jednotlivých částí je následující:
• Případová studie je hodnocena maximálně 40 body dle úrovně zpracování.
• Závěrečný test bude mít 10 otázek s volitelnými odpověďmi a až e a čtyři otevřené otázky. U otázek s volitelnými odpověďmi bude pouze jedna odpověď správná. Správná odpověď je hodnocena 2 body, špatná odpověď -1 bodem a žádná odpověď 0 body. Otevřené otázky jsou hodnoceny každá maximálně 10 body. Maximální počet bodů z testu je 60.
Celkový maximální počet bodů, při 100% splnění obou podmínek je 100. Výsledná klasifikace se odvíjí od počtu získaných bodů a je v souladu s ECTS. Pro absolvování předmětu je třeba získat minimálně 50 bodů.

Při zpracování případové studie studenti řeší v týmech jednu z variant případové studie - viz aktuality předmětu. Složení týmů a zvolenou případovou studii je třeba zaslat elektronicky nejpozději do konce 5. týdne semestru. Jednotlivá zaměření studií jsou postupně řešena na cvičeních dle časového harmonogramu. Studie řeší strategické aspekty chování konkrétních firem v daných odvětvích, případně se zaměřuj na zpracování strategické analýzy firmy a návrhu formulace strategie a její realizace firmy. Studie je prezentována a obhajována na cvičení určeném časovým harmonogramem. Studenti odevzdají písemné zpracování studie spolu s podklady pro jeho prezentaci, ve formě x.doc, x.ppt případně x.pdf. Tyto podklady je třeba odevzdat nejpozději do termínu stanoveného cvičícím/přednášejícím - viz aktualita předmětu. Pozdní odevzdání je penalizováno stržením 10 bodů z celkového hodnocení. Zpracování, odevzdání a prezentování případové studie je současně podmínkou pro udělení zápočtu.

Course curriculum

P-1 Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
P-2 Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
P-3 Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
P-4 Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
P-5 Postupy analýzy interních faktorů, analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
P-6 Formulace strategie, hierarchie strategie, Porterovy generické strategie
P-7 Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchising, strategie internacionalizace
P-8 Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru, implementace a hodnocení strategie
P-9 Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
P-10 Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací

Work placements

Not applicable.

Aims

The objective of the course is to make students familiar with the strategic management process in market and competitive environment. The course is focused on explanation of analytical tools and possibility of their application and on formulation of strategy and its realization.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Účast na cvičeních je kontrolovaná. Povinná je účast na prezentačním cvičení. Účast na přednáškách je doporučená.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
JOHNSON, G. - SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Přel. Z. Strnad. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. Přel. z: Exploring Corporate Strategy. ISBN 80-7226-220-3 (CS)
KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení. 1. vyd. Brno: VUT v Brně Fakulta podnikatelská, 1998. 157 s., ISBN 80-214-1111-2 (CS)

Recommended reading

Not applicable.

Classification of course in study plans

  • Programme MGR Master's

    branch MGR-UFRP , 2 year of study, summer semester, elective

Type of course unit

 

Lecture

26 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

P-1 Popis a charakteristika procesu strategického řízení firmy
P-2 Možné způsoby tvorby cílů ve firmě, tři úrovně strategie,SBU
P-3 Struktura analytických postupů. Obecné a oborové okolí firmy
P-4 Konkurence a konkurenční prostředí, konkurenční prostor
P-5 Postupy analýzy interních faktorů, analýzy zdrojů, konkurenční výhoda, základní kompetence
P-6 Formulace strategie, hierarchie strategie, Porterovy generické strategie
P-7 Diverzifikace, podstata akvizice, fůzí, joint-venture a franchising, strategie internacionalizace
P-8 Faktory ovlivňující výběr strategie, metody výběru, implementace a hodnocení strategie
P-9 Strategické vůdcovství, organizační aspekty realizace strategie
P-10 Alternativní přístupy k formulaci strategie, Specifika strategického řízení různých typů organizací

Exercise

13 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

Řešení případových studií
Prezentace projektů