Course detail

Business Information Systems

FP-PISDAcad. year: 2016/2017

The course provides information from the area of development, design and implementation of enterprise information systems in all stages of their life cycle.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

5

Mode of study

Not applicable.

Learning outcomes of the course unit

Students will obtain basic skills and knowledge necessary for specifying requirements for an information system, its analyses, design and implementation. Students will be able to co-ordinate activities when implementing information systems in companies.

Prerequisites

Secondary school knowledge of informatics and knowledge of operating, database and office systems and internet applications using.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

The course contains lectures that explain basic principles, problems and methodology of the discipline, and exercises that promote the practical knowledge of the subject presented in the lectures.

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

For obtaining the credit : development of a specified credit work in Microsoft Dynamics NAV. The test consists of a written and an oral part. The written part consists of 15 questions with multiple responses and 2 open questions. Oral examination is to be completed if the result of written part will be entirely clear. In the overall classification the activity of the student during the exercise can be taken into consideration. This activity can improve overall rating of up to 2 degrees, except the written exam graded F.
The test is classified according to ECTS.

Course curriculum

Lectures:
1. Corporate information systems, basic terminology
2. How to properly understand to company's information systems
3. Strategy and management of business informatics
4. The life cycle of IS / ICT project
5. Overview of the market and the business models of delivery of enterprise applications
6. Planning and management of company resources
7. Human Resource Management
8. Production planning and control, logistics and supply chain
9. Management of relationships with customers and suppliers
10. Management information systems

Work placements

Not applicable.

Aims

The objective of the course is to make students familiar with theoretical methods, methodologies and the use of information systems in the frame of a company management.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Účast na přednáškách je nepovinná, s výjimkou přednášek zvaných externích odborníků. Na těchto přednáškách je účast povinná a kontrolovaná. Docházka na cvičení není povinná. Omluvená absence na přednáškách i cvičeních nemůže být nahrazena konzultacemi s vyučujícím.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

LAUDON K. C.; LAUDON J. P. Management information systems. Pearson Education, Inc., Upper Saddle River, New Jersey, 07458, 2006. ISBN 0-13-230461-9 (EN)
POUR, J.; GÁLA, L.; ŠEDIVÁ, Z. Podniková informatika 2. přepracované a aktualizované vydání. Praha : Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2615-1 (CS)
SODOMKA, P.; KLČOVÁ, H. Informační systémy v podnikové praxi. 2 aktualizované a rozšířené vydání. Praha : Computer Press, 2010. 500 s. ISBN 978-80-251-2878-7 (CS)
VOŘÍŠEK, J. Strategické řízení informačního systému a systémová integrace. Praha : Management Press. 2006. s. 234. ISBN 978-80-85943-40-9 (CS)

Recommended reading

CVIS.CZ. Dostupné z www: http://www.cvis.cz. ISSN 1214-4991 (CS)
MOLNÁR, Z. Efektivnost informačních systémů. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-410-X (CS)
TVRDÍKOVÁ, M. Zavádění a inovace IS ve firmách. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-703-6 (CS)
UČEŇ, P. Zvyšování výkonnosti firmy na bázi potenciálu zlepšení. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2472-0 (CS)

Classification of course in study plans

  • Programme BAK-MIn Bachelor's

    branch BAK-MIn , 3 year of study, winter semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

26 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

Přednášky:
1. Podnikové informační systémy, základní terminologie
2. Jak správně rozumět podnikovým informačním systémům
3. Strategie a řízení podnikové informatiky
4. Životní cyklus IS/ICT projektu
5. Přehled trhu a obchodní modely dodávky podnikových aplikací
6. Plánování a řízení podnikových zdrojů
7. Řízení lidských zdrojů
8. Plánování a řízení výroby, logistiky a dodavatelských řetězců
9. Řízení vztahů se zákazníky a dodavateli
10. Manažerské informační systémy

Computer-assisted exercise

26 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

Cvičení (v prostředí Microsoft Dynamics NAV):
1. Úvod do systému – základní charakteristika systému a popis modulů, obecné základy práce a orientace v systému - prvky a způsoby ovládání, způsoby hledání, základní funkční klávesy.
2. Práce s filtry – zásady pro filtrování, typy filtrů, rozdíl mezi hledáním a filtrováním, řazení dat, vytvoření uživatele, přiřazení rolí – logika práce uživatelů na bázi rolí.
3. Modul Správa – nastavení obecných informací o společnosti. Modul Správa financí - číselné řady, účetní osnova, nastavení účtování.
4. Modul Správa financí – Finanční deníky – ukázka zaúčtování, Žurnály. Modul Sklad – základní nastavení skladové karty pro další použití, práce s dokladem: Poptávka, Objednávka, Faktura.
5. Modul Sklad – zopakování již probraných znalostí – založení karty zboží, nákup, prodej. Výpočet nákladů na zboží dle FIFO, průměrná cena. Nastavení prodejních cen.
6. Modul Sklad/Nákup – opakování formou komplexního příkladu. Založení několika dodavatelů a zboží a jeho nákup, nastavení informací pro nákup. Náhledy dokladů a jejich zaúčtování. Navigace na prvotní doklad.
7. Modul Sklad/Prodej a MKT - opakování formou komplexního příkladu. Založení několika zákazníků a zboží a jeho nákup a prodej. Fakturační slevy a řádkové slevy. Tvorba nabídky, částečná dodávka a fakturace. Funkce Kopíruj doklad. Provize prodejců.
8. Modul Sklad/Prodej a MKT - Transfer zboží, souhrnný příklad, Tvorba kusovníku.
9. Modul Prodej a MKT – definice CRM, terminologie a jeho oblasti, řízení kontaktů, klasifikace kontaktů, řízení úloh, kampaní, duplikáty, interakce, segmentace.
10. Zpracování zápočtové práce