Course detail
Course in English Language 2
FP-Rpaj2PAcad. year: 2017/2018
The understanding of competition in contemporary environment. Concept of competitiveness coming out from strategic management. Structural and functional competitive advantages. Success-ability, managerial model of competitiveness and evaluation of competitive strategies by means of alternative methods. Evaluation of present business environment. Selected aspects of globalization. International management and strategy. Company internationalization and internationalization strategy. International Joint Venture and alliances.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Learning outcomes of the course unit
Prerequisites
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
Termíny obhajob budou v průběhu zkouškového. Délka jedné obhajoby je 60 - 90 minut. Obhajoba probíhá formou týmové diskuze, tým dostane zpětnou vazbu k projektu. Obhajoby se musí účastnit celý tým. Chybějící členové musí obhajobu absolvovat v náhradním termínu. Studenti musí prokázat jak znalost projektu a řešeného problému, tak znalost odpovídající teorie, tj. při obhajobě budou položeny i otázky týkající se teorie, která je v projektu uplatněna. Písemné zpracování projektu je třeba odevzdat nejpozději týden před termínem obhajoby mailem přednášejícímu. Pro odevzdání je preferován formát pdf. Pro název souboru použijte příjmení vedoucího člena týmu.
Tým je hodnocen jako celek a pro individuální úpravu hodnocení jsou zohledněny odpovědi členů týmu na položené otázky. Součástí hodnocení může být i vzájemné hodnocení členů týmu, které může snížit bodové hodnocení členů týmu, kteří neodvedli odpovídající výkon – hodnotící tabulka bude v e-learningu.
Výsledná klasifikace odpovídá ECTS.
Course curriculum
2. Competitiveness of company based on I/O strategic management model
3. Competitiveness of company based on RBV strategic management model
4. Functional and structural competitive advantage
5. Managerial model of competitiveness and Success-ability based approach
6. Evaluation of competitive strategies based on S-A approach
7. Managerial aspects of development of competitiveness
8. Evaluation of competitive environment
9. Globalization issues
10. International management
11. International strategy
12. Internationalization of company and internationalization entry strategy
13. International Joint Venture and alliances
Work placements
Aims
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
GRIFFIN, R.W. - PUSTAY, M.W. International Business - A Managerial Perspective. 3rd ed. Prentice Hall, 2002. 652 p. ISBN 0-13-042576-1 (EN)
HITT, M.A. - IRELAND, R.D. - HOSKISSON, R.E. Strategic Management - Competitiveness and Globalization: Concepts. 6th ed. South-Western College Pub, 2004. 544 p. ISBN 0324275307 (EN)
RUGMAN, A.M. - HODGETS, R.M. International Business. 3rd ed. Prentice Hall, 2003. 628 p. ISBN 0-273-67374-2 (EN)
Recommended reading
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Malé a střední podniky: konkurence a strategické aliance v Evropské unii. 1. vyd. Praha: Management Press, 2004.192 s. ISBN 80-7261-099-6 (CS)
VODÁČEK, L. - VODÁČKOVÁ, O. Strategické aliance se zahraničními partnery. 1. vyd. Praha: Management Press, 2002.137 s. ISBN 80-7261-058-9 (CS)
Classification of course in study plans