Course detail

Social Life, Rhetorics and Business Ethics

FP-ssepPAcad. year: 2018/2019

Předmět představuje studentům současný etický koncept relevantní v byznyse. Rozvíjí jejich schopnosti definovat problém, analyzovat, řešit a rozhodovat z hlediska etické a sociální perspektivy. Studenti se seznámí s moderními nástroji kultivace podnikatelské etiky a jejich využitím v koždodenním pracovním prostředí. Důraz je kladený na komplexní pojetí etického řízení ve firmě.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

3

Mode of study

Not applicable.

Learning outcomes of the course unit

Students will be made familiar with the modern attitude to doing business taking into account the social and ethical aspects.
They will master basic skills necessary for solving ethical dilemmas.
They will be able to participate in creation and application of tools intended for improving the business ethics in a company or institution.
Students will be able to speak in front of an audience and will be familiar with the rules of etiquette.

Prerequisites


The knowledge of doing business – types of business companies, tools of management, theory of behaviour of company, theory of behaviour of customers, international business manners.

Co-requisites

Not applicable.

Planned learning activities and teaching methods

Lectures, seminars, presentations, case studies.

Assesment methods and criteria linked to learning outcomes

Course-unit credit requirements:
Student has to demonstrate his/her ability to apply the theoretical knowledge in practice.
1. Fulfilling the assignment and submitting written reports of required content and form. 10 %
2. Passing the test. 90 %

Course curriculum

1. Ethics in business: theoretical background, development.
2. Ethical management tools: traditional - code, teamwork, precautionary principle.
3. Modern ethical management tools - ethical ombudsman...
4.Social responsibility concept: definition, development, close concept - eg the concept of good citizenship.
5. Theoretical. social responsibility anchoring: stockholedrs theory, stakeholders theory, Corporate Governance.
6. Social responsibility measurement: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reporting, EU directive 2014/95.
7. 7th week - recapitulation, closing of the subject.

Work placements

Not applicable.

Aims

The objective of the course is to introduce an ethical and social dimensions of business. Globalisation of economy brings new challenges, which the coming generation should be able to solve using the knowledge of the contemporary theory.
Case studies which are a part of exercises should help students to solve ethical dilemmas.
The knowledge of rhetoric and social interaction is the competitive advantage of the graduates in the labor market.

Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences

Attendance at seminars is obligate and controlling.

Recommended optional programme components

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

ČERNOHORSKÁ, L.; PUTNOVÁ, A. Společenská odpovědnost firem a jak ji měřit?. 1. 1. Brno: CERM, 2012. 130 s. ISBN: 978-80-7204-806- 9. (CS)
PUTNOVÁ,A., SEKNIČKA ,P.: Etické řízení ve firmě, Grada, Praha 2007, 168 str. ISBN 978 80247 162 3 (CS)
PUTNOVÁ,A.: Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brně, str.57. 2004, ISBN 8021417841 (CS)
SEKNIČKA, P.; PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Expert. Expert. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN: 978-80-247-5545- 8. (CS)

Recommended reading

KOHOUT, J.: Rétorika, Praha 1995, 159 str. ISBN 80-85943-54-9 (CS)
ROLNÝ,I.: Etika a podniková strategie. Nakladatelství Albert Boskovice, 1998, 128 str. ISBN.:80-85834-53-7 (CS)
SAMPSNOVÁ,E.: Jak si vytvořit působivý image. Praha 1996, 135str., ISBN 80-85943-08-5 (CS)
SEN,A.: Etika a ekonomie. Nakladatelství Vyšehrad 1999,120st. ISBN 98070215496 (CS)
STEINMANN,H.:,LOHR,A.,Základy podnikové etiky, Praha:Victoria Publishig, 133str., ISBN 80-85865-56-4, 1995 (CS)

Classification of course in study plans

  • Programme MGR Master's

    branch MGR-ŘEP , 1 year of study, summer semester, compulsory-optional
    branch MGR-PFO , 1 year of study, summer semester, elective
    branch MGR-UFRP , 1 year of study, summer semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

13 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Koncept společenské odpovědnosti: definice, vývoj, blízké koncepce - např.koncept dobrého občanství.
2. Teoretické. ukotvení společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Měření společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování, směrnice EU 2014/95.
4. Etika v podnikání: teoretická východiska, vývoj.
5. Nástroje etického řízení: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti.
6. Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
7.týden - rekapitulace, uzavření předmětu.

Exercise

13 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

Business ethics - historical context
Social responsibility of business
The tools of improving the business ethics
Rhetoric for managers
Technique of speech
Etiquette
Managers’ image

The exercises are focused on practising the lectured topics and working out case studies – both in teams or individually.