Course detail
Managerial Communication
FP-mkPDAcad. year: 2020/2021
The main content of this subject is to gain relevant knowledge from the field of psychology and sociology which is necessary for effective company. Emphasis is put on interpersonal communication in the corporate environment and the ability to apply them in training activities in order to develop managerial skills corporate practice.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Learning outcomes of the course unit
Prerequisites
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
The overall evaluation and successful completion of the course consists of:
• 25% written assignment
• 25% presentation of assignment outcomes (presentation, discussion)
• 10% active participation (e.g. active participation in classes, participation in optional thematically relevant lectures, seminars - must be confirmed by a certificate)
* 40% final written test
To successfully completion of the course in the frame of approved individual study plan, it is necessary to prepare an assignment on an approved topic, present it and answer questions in a discussion. The semester assignment will be deliverd in written form and has to meet specified criteria including formal requirements. Topic will be approved by teacher at the beginning of the semester.
Course curriculum
1. Introduction to the course: the importance of interpersonal communication for managerial work. The concept of the subject, its basic topics and their connections. Overview of basic and recommended study literature. Determining the requirements for completing the course. Selection of topics for elaboration of semester work.
2. Definition of the process of interpersonal communication and the importance of communication competence for managerial practice. Process models of the communication process and their effective application in managerial practice.
3. Self-assessemnt and getting to know the personality of others as an effective tool for effective communication.
4. Regularities of social perception and their consequences for knowing oneself and others. Application of the laws of social perception in managerial practice.
5. Principles of effective verbal communication in managerial practice. Effective overcoming of barriers in verbal communication.
6. Active listening as an integral part of effective communication.
7. Effective nonverbal communication. Forms of nonverbal communication and their effective application in managerial practice.
8. Specifics and principles of interview.
9. Principles of successful presentation and its practice.
10. Principles of effective meetings management.
11. Basics of theoretical models of social communication (assertiveness and transaction analysis) and the possibility of their application in increasing the effectiveness of social communication.
12. Effective communication in international environment.
13. Final summary of the acquired knowledge and evaluation of the acquired skills and experience.
Work placements
Aims
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
PLAMÍNEK J. Komunikace a prezentace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
Recommended reading
PLAMÍNEK, F. Týmová spolupráce a hodnocení lidí. Praha: Grada, 2009. 128 s. ISBN 978-80-247-2796-7.
Elearning
Classification of course in study plans
Type of course unit
Lecture
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. Vymezení procesu interpersonální komunikace a význam komunikační kompetence pro manažerskou praxi. Modely procesu komunikačního procesu a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
3. Sebepoznání a poznávání osobnosti druhých jedinců jako účinný nástroj efektivní komunikace manažera.
4. Zákonitosti sociální percepce a jejich důsledky pro poznávání sebe sama a druhých. Aplikace zákonitostí sociální percepce v manažerské praxi.
5. Zásady účinné verbální komunikace v manažerské praxi. Efektivní překonávání bariér ve verbální komunikaci.
6. Aktivní naslouchání jako nedílná součást účinné komunikace.
7. Účinná neverbální komunikace. Formy neverbální komunikace a jejich efektivní aplikace v manažerské praxi.
8. Specifika a zásady správného vedení rozhovoru
9. Zásady úspěšné prezentace a její nácvik.
10. Zásady efektivního vedení porad.
11. Základy teoretických modelů sociální komunikace (asertivita a transakční analýza) a možnosti jejich aplikace při zvyšování účinnosti sociální komunikace.
12. Efektivní komunikace v mezinárodním prostředí
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.
Exercise
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. Komunikační proces.
3. Sebepoznání a poznávání osobnosti druhých jedinců.
4. Aplikace zákonitostí sociální percepce v manažerské praxi.
5. Nácvik účinné verbální komunikace v manažerské praxi.
6. Nácvik aktivního naslouchání.
7. Nácvik účinné neverbální komunikace.
8. Vedení rozhovoru.
9. Nácvik úspěšné prezentace.
10. Nácvik efektivního vedení porad.
11. Nácvik asertivní komunikace.
12. Nácvik komunikace v mezinárodním prostředí
13. Závěrečná sumarizace získaných poznatků a vyhodnocení získaných dovedností a zkušeností.
Elearning