Course detail
Strategic Management
FSI-HSM-KAcad. year: 2021/2022
Strategic management in the market economy and competitive environment is a crucial aspect of company success. Decision about strategy, if the selected strategy should lead the company to the required target, has to be based on solid strategic analysis. Only on this base, the management can generate possible solutions, choose and implement an optimal variant. Within the process of strategic management, the management of a company considers factors such as available resources, mission and goals, eternal and internal environment of company. Strategy created and understood this way can represent a good basis for ensuring the competitiveness of a company.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Learning outcomes of the course unit
Prerequisites
Co-requisites
Planned learning activities and teaching methods
Assesment methods and criteria linked to learning outcomes
Only students who were awarded the course-unit credits can be accepted for the exam. Student has to demonstrate his/her ability to explain theoretical base and apply it in a wide context of practical applications. Exam is oral (15 minutes) with written preparation (15 minutes). For details see News
Course curriculum
Work placements
Aims
Specification of controlled education, way of implementation and compensation for absences
Recommended optional programme components
Prerequisites and corequisites
Basic literature
PORTER, MICHAEL E. Konkurenční výhoda. Přel. V. Irgl. 1.vyd. Praha: Victoria publishing, a.s., 1993. 626 s. Přel. z: Competitive Advantage. ISBN 80-85605-12-0
Recommended reading
JOHNSON, G. - SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Přel. Z. Strnad. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. Přel. z: Exploring Corporate Strategy. ISBN 80-7226-220-3
Johnson-Scholes: Corporate Strategy, , 0
Porter,M.: Konkurenční strategie, , 0
Classification of course in study plans
Type of course unit
Guided consultation in combined form of studies
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. Analýza externích faktorů, členění okolí firmy, analytické nástroje pro hodnocení externích faktorů
3. Vývoj konkurence a konkurenčního prostředí
4. Analýza interních faktorů, hodnotový řetězec, zdroje a kompetence, analýza portfolia, finanční analýza, formulace závěrů analýz - SWOT.
5. Definování strategických cílů, definování strategických obchodních jednotek
6. Firemní strategie, business strategie, funkční strategie, horizontální strategie
7. Konkurenceschopnost firmy, konkurenční výhoda a její rozvoj, Porterovy generické strategie, konkurenční chování firem
8. Alternativní přístupy k hodnocení konkurenční pozice firmy
9. Diverzifikace, integrace, akvizice, restrukturalizace, joint-venture, formy spolupráce firem, podnikatelské sítě
10. Internacionalizace firmy
11. Výběr strategie, faktory ovlivňující výběr, metody výběru
12. - 13. Implementace a hodnocení strategie, strategická správa společnosti, organizační aspekty implementace strategie, strategic leadership
Guided consultation
Teacher / Lecturer
Syllabus
2. Český průmysl, strategický management českých firem, chování firem v českém prostředí - diskuse. Zadání případové studie
3. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
4. Procvičování metod pro řešení případové studie
5. Opakování látky z přednášky a zadání případové studie
6. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
7. Procvičování metod pro řešení případové studie
8. Opakování látky z předchozí přednášky a zadání případové studie
9. Prezentace a řešení případové studie, diskuse
10. Prezentace a semestrálního projektu - závěry analýzy
11. Procvičování metod pro řešení případové studie
12. Prezentace semestrálního projektu - návrh strategie a její implementace
13. Test, Zápočet