Course detail

Introduction to Programming

FEKT-BPC-UDPAcad. year: 2023/2024

The first part of course familiarizes students with numbers storage in computer (integer number, floating point numbers, IEEE 754-2008 standard, BFloat16), binary arithmetic, characters coding (ASCII, ISO-8859-X, UNICODE), Von Neumann principles and concept of the computer. The second part is focused on foundations of C language programming. The students should learn to use variables of basic and derived types, operators, assignment commands, branch statements, loop statements, employ functions, strings, I/O functions and locale.

Language of instruction

Czech

Number of ECTS credits

7

Mode of study

Not applicable.

Entry knowledge

Not applicable.

Rules for evaluation and completion of the course

Up to 50 points for the tests in computer exercise (minimum 20 points).
Up to 50 points for the final examination (minimum 20 points).
Computer exercises are mandatory, it is possible to replace the properly excused missed computer exercises.

Aims

The aim of the course is to familiar students with numbers and characters storage in the computer, binary operations, basic principles of the Von Neumann computer operation and basics of the C language programming.
Absolvent knows:
- Binary, octal and hexadecimal numeral systems. Translation between numeral systems.
- Negative numbers representation and float point numbers representation in the computer.
- Binary arithmetic.
- Character encoding. Binary data encoding by printable characters.
- Basic Von Neumann principles of computer operation.
- C language syntax and semantics.
Absolvent is able to create a simple C language program.

Study aids

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Not applicable.

Basic literature

HEROUT, P.: Učebnice jazyka C (1. až 2. díl). 6.vyd. České Budějovice: Kopp, 2009. (CS)

Recommended reading

KADLEC, V.: Učíme se programovat v jazyce C. Computer Press: Praha, 2002. 294 s. ISBN 80-7226-715-9. (CS)
KERNIGHAN, B. W., RITCHIE, D. M.: Programovací jazyk C. Brno: Computer Press, 2006. 286 s. ISBN 80-251-0897-X. (CS)

Elearning

Classification of course in study plans

  • Programme BPC-AMT Bachelor's 1 year of study, winter semester, compulsory

Type of course unit

 

Lecture

26 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

 

Exercise in computer lab

39 hod., compulsory

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Úvodní informace, požadavky pro udělení zápočtu. Příklady na převody mezi číselnými soustavami (desítkovou, dvojkovou, šestnáctkovou a osmičkovou soustavou).
2. Příklady na sčítání a odčítání čísel ve dvojkové soustavě. Příklady na reprezentaci čísel v přímém binárním kódu (sign-magnitude), v 1. a 2. doplňku a v kódu s posunutou nulou.
3. Příklady na násobení a dělení čísel ve dvojkové soustavě. Příklady na vyjádření čísel s pohyblivou řádovou čárkou dle standardu IEEE 754-2008 a ve formátu BFloat16. Příklady na kódování znaků dle standardů ASCII, ISO-8859-2 a UNICODE (UTF-32, UTF-16, UTF-8).
4. Příklady na popis algoritmu pomocí vývojového diagramu.
5. Seznámení s vývojovým prostředím MS Visual Studio 2022 a laděním programů. Funkce main(), návratové kódy programů. Vstup z klávesnice ,výstup na obrazovku, velikosti jednoduchých datových typů.
6. Příklady na použití operátorů ve výrazech, příkazů if – else a příkazu while.
7. Příklady na práci s poli, použití příkazu for, definici, deklaraci a volání jednoduchých funkcí.
8. Příklady na práci s datovým typem struktura.
9. Test 1.
10. Příklady na základní práci s ukazateli na proměnné a funkce. Příklad na předávání ukazatele na pole do funkcí a práci s VLA. Příklad na dynamickou alokaci paměti.
11. Příklady na použití knihovních funkcí pro ráci se soubory. Příklad na práci s dynamicky alokovaným polem struktur.
12. Příklad na podmíněný překlad a použití maker s parametry. Příklad na práci s vícebytovými (UTF-8) řetězci a locale.
13. Test 2.

Elearning