Course detail
Social Life, Rhetorics and Business Ethics
FP-IsrepPAcad. year: 2023/2024
Předmět představuje studentům současný etický koncept relevantní v byznyse. Rozvíjí jejich schopnosti definovat problém, analyzovat, řešit a rozhodovat z hlediska etické a sociální perspektivy. Studenti se seznámí s moderními nástroji kultivace podnikatelské etiky a jejich využitím v koždodenním pracovním prostředí. Důraz je kladený na komplexní pojetí etického řízení ve firmě.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Entry knowledge
Rules for evaluation and completion of the course
Student has to demonstrate his/her ability to apply the theoretical knowledge in practice.
1. Fulfilling the assignment and submitting written reports of required content and form. 5 %
2. Presentation in required range. 5 %
3. Test in written form. 90 %
Students have to present their reports in front of other students in seminars.
Aims
Znalost rétoriky a společenského styku je konkurenční výhodou pro naše absolventy na trhu práce.
Students will be made familiar with the modern attitude to doing business taking into account the social and ethical aspects.
They will master basic skills necessary for solving ethical dilemmas.
They will be able to participate in creation and application of tools intended for improving the business ethics in a company or institution.
Students will be able to speak in front of an audience and will be familiar with the rules of etiquette.
Study aids
Prerequisites and corequisites
Basic literature
PUTNOVÁ,A.: Sociální odpovědnost a etika podnikání. Skriptum pro KS FP VUT v Brne, str.57. 2004, ISBN 8021417841 (CS)
SEKNIČKA, P.; PUTNOVÁ, A. Etika v podnikání a hodnoty trhu. Expert. Expert. Praha: Grada, 2016. 200 s. ISBN: 978-80-247-5545- 8. (CS)
Recommended reading
Classification of course in study plans
Type of course unit
Lecture
Teacher / Lecturer
Syllabus
1. Koncept společenské odpovědnosti: definice, vývoj, blízké koncepce - např.koncept dobrého občanství.
2. Teoretické. ukotvení společenské odpovědnosti: teorie stockholedrs, teorie stakeholders, Corporate Governance.
3. Měření společenské odpovědnosti: GRI, ISO 26 000, AA 1000, SA 8 000, reportování, směrnice EU 2014/95.
4. Etika v podnikání: teoretická východiska, vývoj.
5. Nástroje etického řízení: tradiční - kodex, týmová práce, princip předběžné obezřetnosti. Moderní nástroje etického řízení - etický ombudsman, etický a sociální audit, mentoring a další.
Exercise
Teacher / Lecturer
Syllabus