Course detail

Člověk jako prvek dopravních soustav

ÚSI-DSNB09Acad. year: 2024/2025

Předmět seznamuje se základními východisky humanitních a společenských věd jako je sociologie, sociální psychologie, psychologie a psychologických disciplín (např. psychologie práce, psychologie v řízení motorových vozidel atd.), podává orientaci v pohledu na fungování společnosti a jejích institucí. Informuje o základních aspektech fungování lidské psychiky, zaměřuje se na chování člověka ve společnosti včetně patologického chování, to vše ve vztahu na funkci znalce.

Language of instruction

Czech

Mode of study

Not applicable.

Entry knowledge

Not applicable.

Rules for evaluation and completion of the course

Zkouška testem a ústní zkouška
Přednášky, ev. semináře

Aims

Studijním cílem předmětu je orientace v humanitních, sociálních a psychologických vědách na úrovni nutné k vykonávání funkce všestranně fundovaného experta v soudním inženýrství. Získání znalostí a dovedností ze sociálních věd umožní zjistit váhu lidského faktoru např. v nehodovosti na pozemních komunikacích.
Studenti získají speciální a odborné znalosti a dovednosti z oblasti humanitních věd, které umožní vidět technickou a technologickou problematiku ve vztahu k životu a funkci společnosti i její společenskou determinaci.

Study aids

Not applicable.

Prerequisites and corequisites

Basic literature

ČÍRTKOVÁ,J.: Policejní psychologie. Support, Praha 1995
Elvik, R., Høye, A., Vaa, T., & Sørensen, M. (2009). The Handbook of Road Safety Measures, 2. vyd. Bingley: Emerald. (CS)
Green, M. Roadway Human Factors: From Sience to Application. Lawyers & Judges Publishing Company, Incorporated, 2018. (CS)
Hole, G. J. (2014). The psychology of driving. Psychology Press.
Krauss, David A. Forensic aspects of driver perception and response. Lawyers & Judges Publishing Company, 2015. (CS)
Lee, J. D. (2017). Driver Distraction and Inattention: Advances in Research and Countermeasures, Volume 1. (CS)
MUTTART, J. Drivers' Responses in Emergency Situation - A Quick Reference. Publisher: Crash Safety Solutions, LLC (2021) (CS)
Porter, B. E. (Ed.). (2011). Handbook of traffic psychology. Academic Press. (CS)
Rábek, V. Vnímání a rozhodování účastníků silničního provozu – noční doba. Properus s.r.o.. Olomouc, 2014. (CS)
REGAN, M. A., LEE, J. D., YOUNG, K. (2008). Driver distraction: Theory, effects, and mitigation. CRC press. (CS)
Šucha, M. (2013). Dopravní psychologie pro praxi: výběr, výcvik a rehabilitace řidičů. Grada Publishing as.
Vickerman, R. (Ed.), International Encyclopediaof Transportation, 7, 20–38. Oxford: Elsevier. 2021 (CS)
WÅhlberg, A. A. (2017). Driver behaviour and accident research methodology: unresolved problems. CRC Press. (CS)

Recommended reading

Not applicable.

Classification of course in study plans

  • Programme DSP SoI_K Doctoral 1 year of study, summer semester, compulsory-optional
  • Programme DSP SoI_P Doctoral 1 year of study, summer semester, compulsory-optional

Type of course unit

 

Lecture

12 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Syllabus

1. Úvod do psychologie a sociologie. Předmět, systém, klasifikace psychologických a sociologických disciplín.
2. Základní výkladové okruhy: Osobnost a osobnostní potenciál, osobnostní typologie, temperament. Poznávání osobnosti. Společnost, její vznik, struktura a fungování
3. Duševní jevy - vnímání, paměť, myšlení, učení, city a emoce.
4. Motivy a motivace ovlivňující chování. Chování člověka z hlediska vývojového. Individuální vývoj.
5. Význam vnějších a vnitřních faktorů ovlivňující chování.
6. Normalita a patologie lidského chování.
7. Závislosti a jejich vliv na chování.
8. Psychická odolnost - důsledky a projevy zátěžových situací
9. Psychická zátěž a stres. Osobní potenciál a percepce stresu v zátěžových situacích.
10. Agrese a agresivita v chování.
11. Konflikty a zátěžové situace.
12. Psychosomatické poruchy, projevy a vliv na chování.
13. Sociální kontakt, interakce a percepce.

Guided consultation in combined form of studies

6 hod., optionally

Teacher / Lecturer

Guided consultation

12 hod., optionally

Teacher / Lecturer