Přístupnostní navigace
E-application
Search Search Close
Course detail
FP-statPAcad. year: 2025/2026
Pro používání statistických dat je nezbytné pochopení vyjadřovacích prostředků statistiky. Bez zvládnutí principů zkoumání závislostí a měření ukazatelů nelze správně navrhovat ani používat výsledky statistických šetření. V předmětu studenti získají základní znalosti z náhodných veličin, matematické statistiky, regresní analýzy a časových řad a budou schopni je aplikovat v ekonomických problémech. Po absolvování předmětu budou připraveni pro studium ekonomických předmětů, uvažujících náhodu. Důraz je kladen na pochopení možností těchto metod a na interpretaci výsledků.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Entry knowledge
Rules for evaluation and completion of the course
CREDIT: Credit is awarded on the basis of:- points for tests- tests cannot be corrected!EXAM: The exam is written or oral, it consists of theory The mark, corresponding to the sum (max. 100 points), consists of:- from points for tests - from points for the exam - there is a requirement for a minimum score for the exam and creditMarks and corresponding points:A (100-90), B (89-80), C (79-70), D (69-60), E (59-50), F (49-0)In the case of distance learning, when it will not be possible to write tests at the faculty during the semester:- credit and exam will be solved on the basis of how long the full-time form of teaching will be maintained- the effort will be that it is possible to implement credit tests in person at the faculty (even if the teaching takes place online), even within one day at the end of the semester
Attendance at lectures is not compulsory, but is recommended. Attendance at exercises is required and checked by the tutor. An excused absence of a student from seminars can be compensated for by submitting solution of alternate exercises.
Aims
Study aids
Prerequisites and corequisites
Basic literature
Recommended reading
Classification of course in study plans
Lecture
Teacher / Lecturer
Syllabus
Exercise