Course detail
Renewal of Small and Medium Towns
FA-OMM-TAcad. year: 2024/2025
Not applicable.
Language of instruction
Number of ECTS credits
Mode of study
Guarantor
Department
Entry knowledge
Rules for evaluation and completion of the course
Aims
Study aids
Prerequisites and corequisites
Basic literature
Recommended reading
Classification of course in study plans
- Programme N_A+U Master's 1 year of study, summer semester, elective
Type of course unit
Lecture
Teacher / Lecturer
Syllabus
1. přednáška – úvodní obecná přednáška, srovnání obnovy měst v České republice a Rakousku se zvláštním zřetelem k malým a středním městům. Základní rozdílnost – kontinuita vývoje na rakouské straně, diskontinuita v ČR. Historické a kulturní souvislosti střední Evropy – středoevropský fenomén, specifičnost a význam malých a středních měst, zásadní problémy v současné době – globalizace versus místní identita, aktuální závažné problémy, občanské uvědomění a občanské aktivity, jejich participace na udržitelném rozvoji měst.
2. přednáška – stručné představení vybraných měst, jejich charakteristika, typové zatřídění, industriální historie, hlavní současné problémy. Problematika center měst, vývojové fáze historických jader, veřejná prostranství, jejich aktuální situace a možnosti obnovy, zkvalitňování veřejných prostor, změny maloobchodu v období globalizace a jejich vliv na strukturu města.
3. přednáška – obnova a zkvalitňování veřejných prostor se zvláštním zřetelem na kulturní identitu a paměť míst, podpora lokálních a regionálních tradic, utváření „genia locí“ a pozitivního obrazu města, význam detailu a kontextu místa při obnově, nové využití tradičních technik a materiálů.
4. přednáška – nová architektura v historickém kontextu středů měst i na jejich okrajích, aplikace nízkoenergetických a šetrných konceptů při přestavbách a rekonstrukcích, transformace a nové využívání objektů a areálů, bezbariérová řešení, sociální vstřícnost k seniorům a handicapovaným občanům, vytváření míst pro aktivní způsob trávení volného času, zejména pro děti a mládež.
5. přednáška – dostupné bydlení a jeho kvalita ve městě jako indikátor udržitelnosti rozvoje města, nové formy bytových a městských domů v centrech měst - alternativa extenzivnímu rozšiřování do krajiny. Úspěšné příklady novostaveb, přestaveb a konverzí ve prospěch bydlení pro všechny sociální skupiny.
6. přednáška – udržitelná doprava ve městech opatření podporující pěší a cyklistickou dopravu, regulované formy parkování a „zklidněné“ dopravy, omezování zbytečné dopravy, příklady „mobility managementu“ v malých a středních městech. Prezentace inovativních forem městské infrastruktury, voda a vodní plochy ve městě nejen jako technický problém, přítomnost vodních ploch a začlenění tekoucí vody do veřejných prostor města.
Poznámka: Přednášky jsou doprovázeny aktuální fotodokumentací, plány, včetně připravovaných záměrů – příklady z referenčních rakouských i našich měst
Field trip
Teacher / Lecturer
Syllabus
1x tématická dvoudenní exkurze po vybraných rakouských městech, s předem připraveným podrobným komentovaným itinerářem, vztahujícím se k obsahu přednášek.
Dvoudenní exkurze budou plánovány na pátek a sobotu, aby nebyl zásadním způsobem narušen režim semestrální výuky.
1x tématická jednodenní exkurze po vybraných českých a moravských městech, s předem připraveným podrobným komentovaným itinerářem, vztahujícím se k obsahu přednášek.
Seminar
Teacher / Lecturer
Syllabus
1. seminář - úkolem je individuelní kritické zhodnocení zvoleného tuzemského města a jednotlivých míst, vyhledání hlavních problémů souvisejících s obnovou města, tématicky zaměřených na problematiku a obsah jednotlivých cyklů přednášek a exkurzí.
Úkol bude dokumentován stručnými výstižnými texty k hlavním problémům s vlastní fotodokumentací včetně grafických schémat a skic, upravených na formát A4 včetně digitální verze.
2. seminář – úkolem je individuelní vyhledání pozitivního potenciálu míst vhodných začlenění do obnovy zvoleného tuzemského města, naznačení prvních realizačních kroků vedoucích k reálné a úspěšné obnově. Úkol bude dokumentován výstižným textem a hesly, motivačními skicami, přípravou pro první aktivní plánovací setkání s občany vybraného města. Texty, grafická technika a prezentace je libovolná, důležitá je přesvědčivost.Výsledný elaborát bude upraven na formát A4 včetně digitální verze.
3. seminář – aktivní účast na závěrečném kolokviu organisovaném pedagogy kurzu.