Master's Thesis

Lighting Systems Focused to Improve Congnitive Functions

Final Thesis 2.25 MB

Author of thesis: Ing. Jakub Hurbanič

Acad. year: 2019/2020

Supervisor: doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D.

Reviewer: Doc. RNDr. Zdeňka Bendová, Ph.D.

Abstract:

Date of defence

16.06.2020

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaBznamka

Grading

B

Process of defence

Student seznámil komisi se svojí diplomovou prací na téma: Osvětlovací systémy zaměřené na zlepšení kognitivních funkcí. Student odpověděl na otázky oponenta práce. Doplňující otázku na měření osvětlenosti a její použití při testování položil doc. Baxant. Student nedokázal odpovědět. Doc. Lázničková se zeptala na výstupy práce. Student odpověděl. Doc. Baxant se zeptal na další podobně zaměřené studie, což student uvedl.

Language of thesis

Slovak

Faculty

Department

Study programme

Electrical, Electronic, Communication and Control Technology (EEKR-M)

Field of study

Power Electrical Engineering (M-EEN)

Composition of Committee

prof. Ing. Petr Toman, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Petr Mastný, Ph.D. (místopředseda)
doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D. (člen)
Ing. Štěpán Foral, Ph.D. (člen)
doc. Ing. Ilona Lázničková, Ph.D. (člen)
Ing. Lukáš Radil, Ph.D. (člen)
doc. Ing. David Topolánek, Ph.D. (člen)

Supervisor’s report
doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D.

Student Bc. Jakub Hurbanič se ve své práci zabývá světelnou technikou z pohledu vlivu na tzv. kognitivní funkce člověka. Tyto funkce se týkají vyšších zrakových center a ukazuje se, že správné spektrální složení světla a jeho správné denní, popř. roční dávkování může více či méně tyto funkce ovlivnit. V důsledku toho je pak možné zlepšit např. schopnosti učit se, zapamatovat si určité informace apod.
Z hlediska přístup k řešení práce student pracoval poměrně systematicky a pravidelně se účastnil setkání, která byla realizována převážně online elektronicky. Na setkáních prezentoval dílčí řešení práce. Vlastní přínos práce je více rešeršní než experimentální a částečně je tento fakt ovlivněn karanténními opatřeními, kdy nebylo možné pracovat v laboratoři a nebo získat potřebné technologie pro měření. Velká část práce se také věnuje spíše obecným fotobiologickým aspektům světla a zaměření na kognitivní funkce světla je soustředěno pouze do několika málo částí, které jsou navíc citací jiných výzkumů. Jako nejvýznamnější přínos tedy vidím návrh testovací metody a její podrobný rozbor včetně postupu měření, který by se dal použít v budoucnu pro ověření funkcí vybrané osvětlovací soustavy nebo světelných zdrojů. Vzhledem k omezení výuky v tomto roce bylo přistoupeno k redukci cílů diplomové práce a tyto cíle student splnil.
Student jevil o téma osobní zájem, přicházel s návrhy na řešení, odpovídal na požadavky vedoucího. Celkově lze hodnotit jeho aktivitu během semestru za dobrou. Na základě těchto skutečností doporučuji práci Jakuba Hurbaniče k obhajobě u státní závěrečné zkoušky. Points proposed by supervisor: 80
Display more

Grade proposed by supervisor: B

Reviewer’s report
Doc. RNDr. Zdeňka Bendová, Ph.D.

Práce Bc. Jakuba Hurbaniče je rešeršní a teoretická, a zabývá se vlivem světla na kognitivní výkon člověka. Autor nejprve poskytuje vcelku vyčerpávající shrnutí informací o fyziologických účincích světelného signálu na organismus, popisuje existující systémy pro-kognitivního osvětlení a v poslední části detailně rozebírá metodiku testování pro-kognitivního osvětlení. Práce je obsáhlá, velmi pěkně napsaná, čtivá a velmi informativní. Škoda, že autor nevěnoval větší pozornost drobným formálním zásadám typu tečky za větou, která obvykle následuje až po citaci, či odkazům na obrázky v textu. Vypracovaná metodika testování pro-kognitivních světel je v podstatě správná a může být použita pro vlastní výzkum. Doporučila bych jen věnovat ještě pozornost době testování a dodržovat stejný testovací čas pro každou skupinu. Vhodné by bylo také otestovat účastníky testem chronotypů a vybrat pouze neutrální chronotyp. Vyhraněný chronotyp může zbytečně zvýšit rozptyl výsledků díky posunuté fázi cirkadiánního rytmu v míře bdělosti a pozornosti.
Zásadní výhrady mám pouze k citacím. Autor v seznamu literatury cituje bakalářské práce a dokonce Wikipedii, tedy nerecenzované literární zdroje, či popularizační články. Riziko zanesení faktických chyb do vlastního textu z těchto zdrojů je obrovské. Naopak - zcela nepochopitelně - v textu rozebírá důležité práce významných laboratoří, které v seznamu literatury vůbec nejsou. Domnívám se, že citace prací popisovaných na stránkách 29-32, konkrétně: Czeisler et al., 1986; Okamota a Nakagawa, 2016; Noguchi a Sakaguchi, 1999; Cajochen et al., 2005;  Smolders et al., 2012; McIntyre et al., 1989 by měly být doplněny do práce formou errata.
Závěrem: i přes kritizované nedostatky, práce je velmi pěkná a dokazuje velmi dobrý vhled autora do problematiky působení světla na člověka. Díky nevhodným citačním zdrojům se zde objevují některé drobné nepřesnosti, nicméně struktura práce, skládání odstavců a kapitol, a závěrečná metodická část práce ukazuje, že autor dokáže přemýšlet v biologické rovině a integrovat poznatky dvou náročných vědních oborů do kvalitního textu. Topics for thesis defence:
  1. Na stránce 33, obrázku 11 ukazujete nelineární závislost mezi intenzitou světla a potlačením hladiny melatoninu. Mohl byste diskutovat tuto informaci s nálezy publikovanými v článku Philips et al., 2019 (https://www.pnas.org/content/116/24/12019) zejména z hlediska metodologie experimentu?
  2. V práci několikrát zmiňujete, že buňky ipRGC byly objeveny v roce 2007. I když se nejedná o nijak zásadní nepřesnost, dokážete najít literární zdroje, které tuto informaci zpřesní?
Points proposed by reviewer: 83
Display more

Grade proposed by reviewer: B