Bachelor's Thesis

Experimental Software Musical Instrument, Combining Step Sequencer and Sampler

Final Thesis 1.4 MB Appendix 4.99 MB

Author of thesis: Ing. Filip Dobrocký

Acad. year: 2020/2021

Supervisor: doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D.

Reviewer: MgA. et Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.

Abstract:

The aim of this thesis is to design an experimental software musical instrument combining a step sequencer and a sampler. The distinctive qualities of said instrument lie in the ability to produce complicated polyrhythms and make use of microtonality. The theoretical part of the thesis explores concepts such as polyrhythms, musical intonation systems, microtuning of electronic musical instruments, and explains the fundamentals of step sequencing and sampling. The practical part of the thesis features the design and implementation of the instrument, which takes form of a VST plug-in module implemented using the JUCE framework.

Keywords:

sampler, sequencer, microtonality, polyrhythms, VST, JUCE

Date of defence

16.06.2021

Result of the defence

Defended (thesis was successfully defended)

znamkaBznamka

Grading

B

Process of defence

Student prezentoval výsledky své práce a komise byla seznámena s posudky. Otázka oponenta: Zkuste stručně prezentovat dva různé odlišné, ale efektivní způsoby, jak v modulu propojit rytmus s laděním a barvou. Student obhájil bakalářskou práci a odpověděl na otázku oponenta.

Language of thesis

Slovak

Faculty

Department

Study programme

Audio Engineering (BPC-AUD)

Specialization

Audio Production and Recording (AUDB-ZVUK)

Composition of Committee

doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D. (předseda)
doc. Ing. Petr Sysel, Ph.D. (místopředseda)
Ing. Matěj Ištvánek, Ph.D. (člen)
Ing. Jan Dvořák, Ph.D. (člen)
Bc. Petra Veselá, MSc (člen)

Points proposed by supervisor: 90

Grade proposed by supervisor: A

File inserted by supervisor Size
Posudek vedoucího práce [.pdf] 125,03 kB

Student dle zadání vytvořil softwarový hudební nástroj, kombinující krokový sekvencer a sampler. Oceňuji, že si k programování dokázal vybrat prostředí JUCE, které umožňují spolupráci s pluginovými formáty VST2, VST3, AU i AAX. Základní naprogramování pak samostatně zvládl.

V teoretické části se student věnuje historii elektronických nástrojů, sekvencerům, polyrytmům, systémům ladění, komunikačnímu rozhraní MIDI a technologii VST.  Rovněž rozebírá prostředí JUCE framework.

Vlastní program funguje a student jeho vytvoření (blokové schéma, naprogramování, grafické zpracování) správně popisuje v praktické části. Je škoda, že ve vizuální podobě nejsou v matici na první pohled patrné paterny sekvenceru (řádky) a bloky sampleru (sloupce). Barevné rozlišení nestačí, chtělo by to i v hlavním okně buď určitý popis funkcí, nebo mini obrázek s návodem. Uživatel si tak musí cestu probít sám a pochopit, jak je plugin koncipován.

Modulu by rovněž i v této vývojové „bakalářské“ fázi prospělo několik presetů, které by ukázaly, v čem spočívá síla a inovace nového modulu. Vytvořit např. sekvenci polyrytmů navázanou na odpovídající mikrotonální terén s barvami. A stručně buď vizuálně ukázat nebo v příloze popsat, že nástroj tato spojení umožňuje rychle a přehledně vytvářet.

Rámcově student zadání splnil a práce je na velice solidní úrovni.

Otázka k obhajobě: Zkuste stručně prezentovat dva různé odlišné, ale efektivní způsoby, jak v modulu propojit rytmus s laděním a barvou. Points proposed by reviewer: 89
Display more

Grade proposed by reviewer: B