Detail předmětu

Elektrotechnika a elektronika ve fyzikálním experimentu

FSI-TEFAk. rok: 2010/2011

Elektronické obvody (usměrňovače, střídače, stejnosměrné a střídavé měniče, stabilizátory, zesilovače, klopné obvody, polovodičové spínače, generátory, operační zesilovače, logické obvody kombinační a sekvenční, registry, čítače, mikroprocesory ). Polovodičové paměti. Převodníky veličin AD / DA. Elektrické stroje ( transformátory, asynchronní, synchronní, stejnosměrné a speciální stroje – lineární a krokové motory, selsyny apod. ). Elektrické přístroje ( jisticí, ochranné, relé, stykače ). Rozvod elektrické energie.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Výsledky učení předmětu

Předmět Speciální elektrotechnika a elektronika umožňuje studentům navázat na poznatky z dřívějšího studia a tyto rozšířit a především prohloubit o uvedené oblasti.

Prerekvizity

Základní elektrické a magnetické veličiny (elektrický náboj a elektrický proud, vektory elektromagnetického pole, integrální veličiny - elektrické napětí, magnetické napětí, elektrický indukční tok, magnetický indukční tok). Základy elektromagnetizmu (Coulombův zákon, Biot-Savartův zákon, Faradayův zákon, Ampérův zákon). Elektrické a magnetické vlastnosti látek.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou. K zápočtu je nutné splnění předepsaných a na začátku semestru avizovaných požadavků ( povinná účast na laboratorních cvičeních a získání stanoveného počtu bodů během semestru). Zkouška je písemná a ústní. Student v písemné části zkoušky zpracuje 10 otázek, které jsou bodovány ( max. počet bodů: 100).V ústní části zkoušky je prověřována orientace v přednesené problematice.

Učební cíle

Cílem předmětu Speciální elektrotechnika a elektronika je seznámit studenty se základy moderní elektrotechniky a elektroniky, které jsou nutné pro studium dalších odborných předmětů a především pro zvládnutí budoucí technické praxe.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky: kontrola účasti na začátku laboratorní výuky, bodová klasifikace zpracovaných laboratorních měření, bodová klasifikace ze dvou kontrolních testů během semestru.
Zameškanou laboratorní výuku lze v omluvených případech nahradit: během semestru s jinou skupinou nebo na konci semestru jsou vypisovány vedením ústavu náhradní termíny laboratorních cvičení.

Základní literatura

Balabanian N.: Electric Circuits, McGraw-Hill, 1994

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B3A-P bakalářský

    obor B-FIN , 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Usměrňovače
Střídače, stejnosměrné a střídavé měniče
Stabilizátory
Zesilovače
Klopné obvody, polovodičové spínače
Generátory
Operační zesilovače
Operační zesilovače
Logické obvody kombinační a sekvenční
Registry, čítače, mikroprocesory
Polovodičové paměti. Převodníky veličin AD / DA
Elektrické stroje ( transformátory, asynchronní, synchronní, stejnosměrné a speciální stroje – lineární a krokové motory, selsyny apod. ).
Elektrické přístroje ( jisticí, ochranné, relé, stykače ). Rozvod elektrické energie.