Detail předmětu

Ateliér-ergonomie

FSI-YAEAk. rok: 2010/2011

V předmětu jde o prohloubení znalostí soustavy člověk-stroj-prostředí a o její postihnutí při navrhování designérského díla v kontextu vědeckotechnického rozvoje, se zvláštním zřetelem na užitnost, bezpečnost a hygienu soustavy. Studenti budou pracovat v návaznosti na předmět "Ateliér - diplomový projekt", samostatné studium pouze tohoto kurzu není možné.
Výstupy v podobě ergonomických posterů a počítačové vizualizace zpracovávaného tématu využívají výsledků simulace stěžejních ergonomických momentů v programu JACK.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

7

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti prokáží obeznámenost s ergonomickými aspekty tvorby designérského návrhu a jeho prezentací.

Prerekvizity

Předmět přímo navazuje na předmět "Ergonomie", který byl přednášen studentům ve 3. ročníku I. stupně studia. Předpokládá se tedy znalost problematiky ergonomie a uplatňování ergonomických zásad v designérských návrzích. Jedná se především o aplikaci veškerých dosažených poznatků o člověku - jeho rozměrech, dosazích, psychických vlastnostech apod., dále pak o stroji a prostředí. Studenti musí být schopni řešit interakce v rámci mikrosystému člověk-stroj a člověk-prostředí.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

Podmínky pro udělení klasifikovaného zápočtu: vlastní prezence v ateliéru, odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech. Hodnotí se přístup k danému úkolu, úplnost a kvalita zpracování.
Výsledné hodnocení se skládá z hodnocení projektů. Celkem je možno získat až 100 bodů. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.
Hodnocení i pouze jediného úkolu nižším než polovina z maximálního počtu bodů je celková klasifikace předmětu „nevyhovující“.
Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.

Učební cíle

Cílem předmětu je vytvořit ergonomickou část komplexního designérského projektu, který bude reflektovat všechny nabyté zkušenosti během studia odbornosti průmyslový design ve strojírenství, co nejdetailnější seznámení se s danou problematikou, správné stanovení vzájemných vazeb: člověk-stroj-prostředí. Práce vzniká souběžně s ateliérem diplomovým a grafickou prezentací.
Pro tvorbu výkresové dokumentace studenti využijí výsledků předchozího stanovení vzájemných vazeb člověk-stroj-prostředí a simulace činnosti člověka ve vztahu k navrhovanému designérskému dílu realizované za pomoci unikátního ergonomického softwaru JACK. Předkládají ergonomické postery, ergonomickou část průvodní zprávy k diplomovému projektu a počítačovou vizualizaci zpracovávaného tématu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je povinná, její kontrola probíhá průběžně. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v ateliéru, pracovat na úkolech a vyčkat konzultace, pokud vedoucí práce nezvolí individuálně jiný postup. Neomluvená absence může být příčinou nepřijetí práce. Při nepřítomnosti větší než 50% nemusí být i u omluvené absence práce (bez konzultací) přijaty; průběh práce vyžaduje vždy konzultace ve výuce, proto náhradní zadání není možné.

Doporučená literatura

LORKO, Martin a Zuzana JAMBRICHOVÁ. Ergonómia. Prešov: Technická univerzita v Košiciach, 1998. ISBN 80-7099-392-8.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program M2A-P magisterský navazující

    obor M-PDS , 2 ročník, letní semestr, povinný